terima kasih ayahman

ayahman adalah suami mi aku (mi tuh adik arwah ayah aku ye..),... lately aku memang selalu citer2 ngan ayahman... bukan bermaksud sebelum nih aku tak rapat... kalau balik kampung ada sahaja yang kami jadikan bahan gurauan kami....cuma lately aku selesa bercerita pada yahman tentang masalah etc....
personaliti ayahman memang susah nak dibandingkan dengan sesiapa... infact kawan2 yang kenal ayahman pun cakap begitu pada aku....ayahman seorang tokei ikan.... ada gerai kat pasar borong selayang tu... since dah berumur... ayahman lebih banyak menghabiskan masa di kampung... urusan perniagaan ada orangnya uruskan.... ayahman lebih menumpukan kepada amalan untuk persediaan di sana nanti... sembahyang fardhu mesti berjemaah di surau dan masjid... suka bergurau ... tetapi bukan lah melampau.... kurang bercakap perkara yang tak penting... tapi bukan lah pendiam... kadang2 details mengenai sesuatu perkara...begitulah lebih kurang ayahman yang boleh aku gambarkan... semenjak emak meninggal.. 2 adik aku duduk ngan mi(makcik aku tuh dan ayahman)... kemudian duduk dengan ayah ... setelah ayah meninggal... 2 adik ku itu adalah anak2 mereka... aku dan yang kedua dah besar... tapi balik kampung .. raya etc... rumah itu lah rumah kami adik beradik... malah meme dah jadik macam anak bongsu mereka skang nih...
bertolak dr kl jam 4 pagi ++ aku sampai dungun hampir jam sembilan... (aku drive... )biasanya..meja makan dapur adalah lokasi utama ku bila sampai rumah tu.. tapi aku terus tidor dengan alasan penat.. mi nampak perubahan aku... (adik aku citer dlm car masa on the way balik kl)... bila aku bangun aku tgk ayahman ada di sofa depan... terus aku duduk di sofa jugak... berborak pasal kereta... terus aku bagitau pasal WHN dan aku... ayahman kenal WHN... ayahman terkejut... ayahman tanya keputusan aku... ayahman bagik pandangan dia....
kemudian aku tertidor lagik... bagun tido dah lepas waktu zohor... mesti ayahman dah ke masjid atau surau... frust jugak lah masa tuh... belum habis bercakap lagik dengan ayahman... aku duduk jer di sofa... ayahman turun...oppsss dia tak g surau... ayahman dtg duduk kat sofa gak... adik aku pun ada masa tuh... ayahman buka cerita kereta jer.. kemudian... aku bagik isyarat suh adik aku blah... ayahman bertanya lagik tentang kesah WHN... kalau aku tengah bercakap begini dgn ayahman... memang takde orang yang akan dekat... mereka tau...itu hal peribadi... mi pun hanya jeling2 jer dari dapur.... aku menagis giler depan ayahman... release sungguh rasa... aku cakap... aku tetap dengan keputusan aku... ayahman dengan pandangan dia... tapi kata putus kami sama... kalau dah ayahman pun berkeputusan begitu... tidak salah keputusan yang dah aku ambik... kata ayahman "dah bagus keputusan tu... kalau tetiba rasa nak ubah fikiran... telefon dulu bagitau dan bincang... masa nih memang sakit nak terima semua yang terjadi... " (keputusan aku muktamad )...kata ayahman lagi.." kene kuat... buat kerja pun kene fokus...jgn sampai terabai kerja dan yang lain"... ada 2 tindakan WHN yang ayahman tidak boleh terima... yang menyebabkan pandangan yang ayahman bagi tuh menyebelahi aku.... padahal ayahman bukan senang nak menolak sesuatu kalau memang betul2 tak kena.... biasanya... kalau apa sahaja keputusan aku... ayahman akan tanya kalau ye kenapa.. kalau tak kenapa... tetapi... 2 tindakan WHN itu... cukup untuk ayahman merumuskan terus pandangannya dan bersetuju dengan keputusan aku....
rupanya ayahman tak g sembahyang zohor berjemaah aritu.. sebab belum habis bincang dengan aku lagi... aku pulak nak balik jugaka hari tuh.....terima masih banyak-banyak ayahman.....
ye lah aku yang dalam keadaan cenggitu.... asyik melepek tido jer kat kampung... tak sentuh apa2 makanan pun.. pelik lah mi dan ayahman... tuh pun ayahman beriya suh aku makan... mi aku pun.. walaupun dia tatau apa masalah aku lagik... takde selera lah... 5 hari ni... air jer yang masuk kat badan aku... aku takut gak jadik apa2... so aku ambik lah air yang berkhasiat.... minum milo.... hari nih aku belajar nak terima makanan semula... tuh pun adik aku dok sibuk paksa makan... tapi taklaa kurus pun aku... cuma tak bermaya lah....
korang mesti pelik kenapa aku tak cerita kat mi... kalau aku cerita details kat ayahman... nanti ayahman akan consider apa yang mi perlu tahu sahaja yang akan mi tahu... itu aja... kadang2 aku bercerita jugak pada mi.....

Comments

BaiDuRi said…
..bagus la awak ada tempat ngadu yg boleh dipercayai mcm ayahman..bukan takat ngadu tp dpt sama² selesaikan masalah yg ada..mmg saat² mcm ni kita amat perlu org mcm tu..awak mmg bertuah ada ayahman. Semoga awak nekad dan yaki dgn apa juga keputusan yg awak buat. Take care..
adenium said…
shimah - saya dah tekad dgn keputusan saya... cuma ada sket2 lemah jugaklah kan... i'm sronggggg...i'm strongggg
sistyah said…
sid, walaupun tak tau kisah sebenar, tapi rasanya tau la jugak rasa sakit kalau putus chenta. anyway, kuatkan hati yeee... Insyaallah Allah akan bg pelabgi kat sid 1 hari nnt.Amiiinnn...
adenium said…
sistyah - sham... yess.. u r rite... :-)

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan