Posts

Showing posts from August, 2012

Cerita Syawal

Image
Salam Syawal.
Masih bulan Syawal. Banyak suka duka syawal aku tahun ini. Syawal yang tidak seperti orang lain. Ada beberapa cerita yang nak aku kongsikan. Bila berkongsi biarlah cerita yang baik-baik.Aku dan kazen dah rapat seperti dulu kembali. Kami tidak berselisihan faham. Jauh sekali bergaduh. Tidak, tidak sama sekali. Tapi disebabkan orang lain (on my side) dan jugak orang lain (on her side) aku yang menjarakkan kami. Ye aku. Bukan aku sengaja. Kadang2 aku takut orang menyalahkan aku dengan apa yang aku tak buat, takut orang salahkan aku yang pada hakikatnya aku tak salah. My bad! Kelemahan aku.
Org mungkin nampak aku takde lah rapat sgt dengan kazen aku nih. Tapi kami sebenarnya rapat. Kalau ada cerita yg org lain tak patut tahu, tak perlu tahu, tak boleh tahu, pada aku lah dia bercerita.
Kalau dulu nak makan itu ini (setelah mak meninggal) Mi lah tempat aku merengek. Skang bila Mi jugak dah takde lagi, kazen aku ni lah tempat aku merengek.
Alhamdulillah keadaan sudah seperti sed…

Pagi Ahad

Image
Gud morning!
Selamat Pagi Ahad. Hey I'm a morning type, so mmg pepagi aku dah bangun. Tatau lah since when. Kalau zaman belia dulu, kol 3 4 pagi pon tak tidor, tapi skang tatau lah bleh buat lagi ke tak. Tapi dlm keadaan skang aku perlukan itu kadang2.

Pagi ini aku sepatutnya sedang membetulkan satu kerja yang perlu dibetulkan. SEPATUTnya ? PATUT buat lah. Hmmm tapi belom buat apa2. Matiklah nanti kene komen "ni macam kamu buat dlm keadaan kepala berserabut". Hai kalau dah kelam kabut, mmg berserabut lah kepala nih!

Ok kita citer lain. Bulan puasa tahun nih sungguh tak meriah blog aku nih kan. Kalau tahun lepas penuh dengan koleksi hidangan berbuka. Aku masak! Well tahun nih bila tak meriah dgn gambar makanan, tak bermakna aku tak makan *melampau nya* atau aku tak masak. Kehidupan seperti biasa. Cuma aku malas nk snap semua makanan tuh. Mmg lah aku dlm usaha nak turunkan berat badan, tapi makan tetap makan. Aku tetap pergi buffet ramadhan tau ngan kawan2.

Bulan ramadh…

Raya 2012

Image
Salam Syawal.
Bulan syawal adalah bulan dimana kita dirahmati dengan pelbagai makanan! Betul kan. Eleh! Jgn tak ngaku.Tahun nih balik Dungun. Tahun depan pjg umur balik mana? Mana lagi mau balik... Dungun lah jugak. Atau dok memerap kat kl jer.Well.... Balik dungun sgt meriah dengan makan. Makanan adalah sesuatu yg sgt menggembirakan aku. Opssss.. Jap, sebelum tuh, petang sebelum raya, pergi pusara ayah. Tak perlu cakap apa2, yang pasti aku menangis! Enough said.
pagi raya ngadap Ayah Man, mmg akan gi umah ayah man dulu sebelum kemana2. Patutnya malam tuh dah ngadap, nak bagi ole2 raya. Keletihan punya pasal, pagi raya baru settle. Then ziarah adik badik ayah yg lain.Makan makan raya. Apa bende yg aku tak makan. Umah my sis pagi tuh ada nasi impit kuah kacang sate lodeh dan ntah haper2 lagi. Aku jugak belasah lemang n ketupat palas. Nasi minyak trg. kazen aku mmg masak mcm2, hurm.. Macam2 lah aku mkn. Ptg raya, aku cakap kat kazen, aku nk makan laksa kuah putih. Heheh, dpt jugak akhirn…

Selamat Hari Raya AidilFitri

Image
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...KEPADA SEMUA YANG SELALU SINGGAH DI SINI....MAAF ZAHIR DAN BATIN KERANA KADANGKALA ADA ENTRI YANG SECARA SENGAJA DAN TIDAK SENGAJA MENGGANGGU KETENTERAMAN JIWA RAGA KALIAN SEMUA.....












bahaya hutang

salam hari jumaat.... meh lah kita sama2 mendengar... hmm... bab hutang nih... susah nak cakap... sapa takde hutang kan... tapi kalau hutang berbayar.,... takper.. nih bab yang hutang..tak berbayar... tambah plak.. hutang orang...menyusahkan orang... membebankan orang..

kalau kita nih berhutang...kalau kita ada tanggungan sebanyak mana sekali pon...tanggung mak bapak kita ke.. tanggung anak bini kita ke.. hutang tetap WAJIB dibayar... ko kurangkan keperluan yang lain dengan syarat hutang dibayar... pelik kan.. masa hutang taknak plak pikir macam mana susah nya nak bayar hutang tuh nnt... tuh yang tak reti reti nak bayar hutang kan... mungkin penghutang rasa... alah,, dia bleh lepas punya,... ehh tak mati ke..?

semoga kita tidak tergolong dalam golongan tersebut...semoga ALLAH murahkan rezeki kita... amin... dan selamat berpuasa... :D











































kurma

Image
Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. Dikalangan penduduk di negara-negara Arab kurma adalah makanan utama mereka, malah dikalangan orang kita juga kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam. (tayibah.com)

kalau dulu... aku memang tak suka kurma nih... hmmm ..mungkin faktor jenis kurma tuh kot... taktahu lah korang camner.. kalau aku... dulu... masa kekecik... zaman dok asrama.... hmmm jenis kurma nya,... alah.. kurma yang berlambak2 tuh kan... jadik... rasa nya mungkin tak mena…

kerana mulut....

salam pagi jumaat....
malas nak membebel pagi2 jumaat nih... hmmm apa kata kita dengar tazkirah ke.. motivasi ke... yang lebih banyak manfaat dari bebelan kan..hehehhe....

betul lah..kerana mulut badan binasa... moh le kita sama2 ambik pengiktibaran... bulan2 ramadhan nih... kan.... :D
































hayati ramadhan

Image
dah setengah bulan kita berpuasa kan... sekejapan jer rasa... dah pikir nak raya jer nih kan.. hahaha.. uniknya ramadhan nih kan.. hishhh bukan macam citer tivi tuh... unik nya ramadhan nih.. sbb ini lah bulan yang lain dari yang lain kan....

dlm bulan ramadhan... bermacam2 jernis makanan kita bleh jumpa... dan.. kita akan makan time yang sama... so.. boleh lah berkumpul... dan mengeratkan silaturrahim... kot ye lah kan...

dalam bulan nih lah... kita di WAJIBkan ber puasa... bulan lain sunat jer.. tak buat pun tak berdosa....

dalam bulan ramadhan nih lah ada satu solat sunat... yang tak dibuat pada bulan2 lain... ada ke orang solat sunat tarawih bulan lain kan....

dalam bulan ramadhan nih jugak lah adanya satu malam yang sgt mulia dimana akan melipat kali gandakan pahala... jika kita beribadat....

bulan ramadhan jugak lah turun nya al-quran....

hishh banyak banyak... pendek kata... peluang untuk buat pahala tuh ada lah kan... kita jer lah.,.. nak buat tak buat... atau terbuat k…

makan owh makan

untuk peringatan kita bersama di bulan ramadhan ini... :D