KWSP VS PENCEN

kengkawan... saja nak tulis sket tentang nih... sebab baru2 nih aku terdengar dlm berita yang cuepacs memohon kerajaan membenarkan mana2 kakitangan yang memilih KWSP untuk menukar kepada pencen....
ni artikel yang aku ambik dari blog cuepacs...

"Sabtu, 2008 Oktober 25

CUEPACS HARAP KAKITANGAN AWAM PILIH OPSYEN KWSP BOLEH TUKAR PENCEN
Petikan dari BernamaBy:
Ramjit
25/10/2008
SEREMBAN, 25 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan dapat memberi peluang kepada kakitangannya yang telah memilih skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk bertukar kepada skim pencen.Presidennya Omar Osman berkata ketika skim KWSP mula diperkenalkan kepada kakitangan awam yang baru pada 1997, ramai yang tidak diberi peluang untuk memilih antara skim KWSP dan pencen."Saya tidak tahu bagaimana perkara ini boleh terjadi tetapi ramai kakitangan awam pada masa itu tidak jelas dan mereka seperti tidak ada pilihan jadi terpaksa memilih skim KWSP," katanya kepada pemberita di sini, Sabtu."Apalah sangat RM300,000 pada hari ini (KWSP), hari ini keluar, bulan depan mungkin habis...lain nilainya duit hari ini dengan kalau kita bersara pada tahun 80-an dahulu dengan jumlah yang sama," katanya lagi.Katanya lebih kurang 43,000 orang kakitangan awam telah memilih skim KWSP dan kini berada dalam dilema.Beliau berkata CUEPACS ada berbincang dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan JPA sedang membuat kajian mengenai perkara itu.-- BERNAMA
"

okeh komen aku tentang nih.... sebelum tuh... aku nih adalah kakitangan kerajaan yang memilih KWSP... baik aku bagik reason kenapa dulu aku memilih KWSP kan....
i. masa aku mula2 masuk gomen... i was 22 year old... masa tuh dah gawat punya time... susah no nak dpt keje... alih2 gomen panggil... tapi kerja aku masa tuh takde lah teruja sgt... aku dok pikir nak carik keje lain jer...
ii.kawan2 yang grad... sumer dapat gaji mahal... i secoet jer.. (dulu..kalau ada degree gaji dlm gomen... tak sampai 1.5K ko... apa aku rasa masa tuh... dah lam darah muda nih...)
iii. bila aku rujuk kat kawan2 seangkatan yang jugak memilih KWSP... reason dorang bernas2 jer...
iv.masa tuh aku pikir... takleh kaya masa muda kaya msa tua pun ok... yelah... kalau dok kira2... ngan gaji tak seberapa tuh... bleh dapat kat setengah juta... weiii.. org lain dpat sejuta sebulan...hehehe.. takperlah kan...
iv. aku memang nak kuar gomen dlam masa terdekat tuh....

kenapa aku masih dalam kerajaan malaysia...???
i. tempat yang aku ditempatkan nih... kerjanya sesuai rasanya dengan aku.... taklah macam dulu2... walaupun di tempat yang sama..hehehe
ii. gaji skang... walaupun tak banyak... tapi taklah terlalu sikit macam dulu.....
iii. masa dlm gomen jugak lah aku dapat peluang sambung belajar... g buat sarjana....
iv. aku rasa... aku hanya akan keluar dari gomen kalau aku nak ada biz sendirik jer... bukan makan gaji lagik....
v. dan lain2 lagi...

so patut ker cuepacs cadangkan gitu...???? bagi aku ....:
i. patut....
ii. dulu aku rasa... kaya masa tua pun ok...tapi skang aku rasa... errr... kalau kita tua... kalau tak sempat tua...???
iii. baik merasa skang duit2 kita tuh.... kalau tak nanti.... tak pernah kita nak rasa senang dlm hidup kan....
iv. aku tak akan kawin dengan orang gomen kot...(kalau kawin dengan DIA pun... memang sah2 tak keje gomen kan )..walaupun aku ada ambik insurance itu ini.... tapi ... aku rasa.... ada sesetangah ubat yang tak bleh nak afford kat luar... i can get it for free kat spital gomen....

v. kalau aku dapat tukar ke pencen... bleh lah aku kuarkan duit KWSP aku skang... emm... bleh dah aku naikkan taraf hidup skang nih kan....

bukan apa... kadang2... hari tua itu ..walaupun kita tak pasti... tapi ada sesuatu yang kita perlukan.... walaupun tidak lah semewah mana... tapi untuk masa skang lah kita perlu naikkan taraf hidup kita gar lebih selesa dari apa yang kita ada.... (errr... sebab apa yang aku ada...sungguh average..hehehe...)

Comments

Harry said…
sama la dengan I, dulu pilih KWSP sebab kalau tukar kerja, senang, bila ambik pencen, melopeh la duit majikan tu... tapi sekarang..emmmph.. dah malas nak cari keje lain...so kalau JPA beri peluang, I akan tukar skim
duit epf, boleh buat investment.(itu pun duit caruman pekerja)..majikan punye, kena tarik la...bagi waktu pencen nanti...
adenium said…
harry - i already use rm30K for my house... bila lagi nak gunakan... harap JPA bagik lah tukarkan... bleh invest untuk something else.... :-)
huhu... dulu kamik pilih KWSP sebab ingat nak keje klinik private dapat byk duit... tapi nyesal lask sebab keje gomen besh... emm.. yes... suke nyer kalu dapat tukau balik pencen... sure tak resign from gomen... berkhidmat untuk rakyat Malaysia... miss Malaysia...
adenium said…
Dr Linda D'Great - yup.. semalam pun gomen dah annouce bleh tukar... so akan diusahakan.... :-)
Kimizo said…
so kesimpulannya
amikla skim pencen

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan