food - (sayur)

kengkawan ...jom cakap2 pasal makanan lagik....ptg nih kalau tatau nak makan apa.... bleh lah try jenguk2 apa yang nak dimakan.... macam biasalah gambar dari 1001resepi.com.... :-)... kalau cakap pasal sayur nih.... aku memang pemakan sayur... tapi kalau sayur tuh dimasak tak ikut cara aku... tak makan lah jugak... dan jugak.... kalau ulam-ulaman... aku tak reti nak makan... kecuali timun kot.... emmmm diana-k... perlukahdimakan timun itu lepas letak kat mata....???hehehehe... series... aku makan bendi , terung... dan lain2 tuh...tapi kalau orang celur dan makan dengan sambal belacan... harus lah aku tak makan.... sungguh aku tak reti kay..... kalau korang giller suka sambal belacan... aku memang tak reti nak makan lah.... kalau ada sambal belacan depan mata... kalau dah aku tetiba dtg hangin nak rasa... aku rasa lah... kalau tak... takde lah... begitu jugak dengan pencicah2 yang lain... air assam... sos ker... sumer tuh ikut mood pada masa itu jer ye... kecuali kicap... hish macam tak sah jer kalau tak makan kan..hehehe
huish... menarikkan sayur kat bawah nih.... goreng tempe dengan kacang panjang.... nampak simple.... tapi kengkadang membuatnya tak berapa menjadi gitu.... i likeee nih sgt2 tau....


kailan masak gini memang best...nampak simple jer.... tapi kadang2 bila aku masak tak serupa cenggini... boleh lah makan... cuma aku rasa tak semenarik yang lam gambar nih .......kangkung pun sodapkan....

errr... ini lah tempe... kalau ada yang tak konal.... aku nih memang hantu tempe.... biasa... beli tempe...goreng n makan gitu jer... sedap ko...... dulu masa aku kecik2 lepas pindah ke trg...masa tuh amat lah payah untuk dapat kan tempe kat sana.... so tiap kali kawan my dad nk dtg trg.... korang tau...tempe nih lah yang aku kirim kan... "ko kene carik org jawa nih mayang" gitulah komen dorang.... ntah camner...satu ketika... kawan my mom nih org jawa...masa singgah umah dia ngan mak... aku tgk dia tgh dok potong tempe... lps tuh dia tuh makan gitu jer.... errr... aku pun bleh makan tempe gitu2 jer tau...tapi kalau digoreng lagik sodap lah...heheeh

nih pun ala2 sayur yang pertama tadik jugak.... cuma cara gorengnya agak lain.... dan ditambah dengan lebih banyak bahan... letak suhun bagai... yummynya.....
terung masak apa nih aku lupa.... tapi fave aku terung nih.... one of may fave yer... sebab aku nih sumer suke.... kalau terung korang masak lah apa saja.... mesti aku makan... err...kecuali kalau dicleur dan makan ngan sambal belacan jer lah.... aku tak reti....aku memang dibesarkan kat kampung.... tapi kalau ikut bapak aku... banyak no pantang nya... itu tak makan... ini pun tak makan.... tapi kalau ikut mak aku.... coolllll sumer mak aku makan.... pendek sgt list yang dia tak makan....hehehe

another version of sayur dimasak dengan tempe..... kan aku dah cakap tadik.... kalau ada tempe jer.... laju jer aku.... macam kuah lodeh lah.... kalau tempe nya kurang.... bagik aku... kurang lah sedapnya..hehehe


















Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam