peribahasa : tiada beban batu digalas

korang penah dengar tak peribahasa nih... emm aku dolu2 .. ayah aku lah selalu guna peribahasa nih kat aku... selalu jugak lah..kalau aku dok pikir nak buat keje yang bagik ayah tak mendatangkan faedah... terutama kalau sesuatu itu... kalau buat tak akan memberikan kebaikan pun.. tak buat pun tak apa....masa tuh.. bila ayah kata " takde beban batu digalas"...aku tatau pun tuh peribahasa tau... mungkin it;s just a word ... nak bagik perumpamaan kat aku ker...tapi bila dengar lagu nikki dan zahid ..cara mu tuh.. oh...memang ada rupanya ye.... :D ..

Zahid:
Hey Nikki! What?
Wo..tiada ku sangka begini jadinya
Lembut lidah manis kata semuanya dusta
Diperdaya janji semua kosong belaka
Masa dan tenaga disiakan begitu saja
Rupa parasmu buatku tertawan
Lenggang lenggok pinggulmu
Yang jadi bahan tatapan
Yang ku inginkan kejujuran
Tapi pembohongan yang kau berikan
Seperti peribahasa
Tiada beban batu digalas
Tanpa cintanya diriku kini bebas
Ku berserah semuanya pada Mu Tuhan
Setiap yang berlaku pasti dalam ingatan
Kini ku tahu manusia semua berbeza
Inginkan kemewahan bukan persahabatan
Benar kata mu ku hargai nasihatmu kawan
Cara kita berbeza

bila dengar lagu nih plak... ala2 ada terkene batang hidung jugak lah.... pernah jugak aku nih .. buat seperti 'tiada beban batu digalas ' di dalam sebuah perhubungan :P .. forget it lah... tak perlu lah nak imbas ulas bagai kan... lain lah kalau cerita 'tiada beban emas digalas..lepas tuh dapat kat aku' ... hahahaha... bleh lah kan...



dua tiga menjak nih macam ada jer aku plan nak buat itu...ini... tapi kadang2 pikir.. macam tak perlu lagik buat masa nih...bleh dikatakan... buat pun takde masalah..kalau tak buat lagik baik... hah tetiba jer lah aku teringat kat kata peribahasa yang ayah selalu cakap kat aku dulu....biasalah kita nih kan... kalau merancang sesuatu tuh... mesti rasa perlu ker.. dah tuh... mesti nak laksanakan jugak... tidak boleh tidak... tapi bila dah dapat tuh... baru lah terasa... eh ..kalau aku tak buat pun takpe....

keadaan nih dalam semua hal lah... dalam kehidupan seharian kita... aku rasa terutama bab2 shopping... dah ada dah pun mende tuh.. tapi kalau dah tertengok.. dan dan rasa yang ada nih macam dah buruk takleh nak guna dah kan...ehhehehe.. nih baru jer terjadik jugak nih...

biasa lah friday...long lunch break kan... so gi lah membawa langkah ke mana2 shopping mall... hah... tetiba aku terbekenan sgt..kat satu mende nih...sgt2... konon lah kan.. dua tiga empat kali dok pikir.. nak beli ke tak.... duit yang ada ..macam tak nak mebazir.. nak guna untuk mende lain yang lebih perlu....

tak puas hati gak nih... dua tiga kali ..sampai empat kot.. dok pusing terai.. nak ke tak... sebab ada lagik hati yang baik dok berkata ...'bukan perlu sgt pun skang nih..' ...tuh yang jadik banyak kali pikir... kalau ikut kata hati yang satu lagik... 'alah ..beli jer... kalau dah berkenan...' ...hahaha..conflict sungguh lah kan...

sampai sanggup nak guna duit plastik nih.... hah.. bayangkan kuat nya desakan... aku skang... kalau tak perlu.. tak draw sesiap duit kalau gi shopping... takut terjadik mende yang cenggini lah... seb baik.. aku bleh blah tanpa buat keputusan yang tak perlu...hahaha

hish...bila dah balik.. dok tenang2.. pikir balik... emmm.. kalau aku beli jugak tadik... guna plak duit plastik tuh.. memang ' tiada beban batu digalas' sungguh lah...

itu contoh shopping..malah ada jugak lagik lah.. hal lain dlm kehidupan nih.... so.. memang ada rupanya ayat yang ayah aku dok selalu gunakan dulu... baru sekarang aku ank aplikasi kan sket2.. ok lah kan..sket2 dulu.... better late than never kan.... :P

Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam