apa yang dah lepas..biarkan ia berlalu...

emmm... nak citer apa nih korang.... kalau korang dah lama singgah sini... mesti korang ada baca... macam mana aku mengadu sampai menagis2 giler depan pakcik aku...'ayah man' ..(suami umi)... alah kesah aku tahun lps tuh... forget it lah kan...

actually... baru nih ada lagik episod tuh.... being ayah man... dia takkan cakap depan orang ramai kalau dah nama pun personal kan.... balik kampung baru nih... aku kurang bercakap dengan ayah man... dengan keadaan yang sibuk... dan keadaan ayahman yang kurang sihat.... tapi takkan lah aku nak balik Kl cenggitu jer kan... harus lah aku jumpa salam bagai kan... sama lah macam jumpa ayah kita before tinggalkan kampung gitu kan....

lepas borak2 sket tuh... ayah man panggil aku... gi dapur...maklumlah..rumah penuh dengan sepupu sepapat aku lagik... i was the one yang paling awal nak balik KL......biasalah... jarang nak ada kat kampung lelama....

memula ayahman nak aku jadikkan rumah tu...seperti dulu... actually... selepas mak dan ayah dah takde...itu adalah rumah yang kitorang adik badik kumpul...balik raya bagai kan...aku kene kerap balik kata ayahman... ye.. sejak peristiwa itu...aku tak pernah balik... bukan niat dihati begitu... cuma aku agak kusut di pikiran pada waktu itu... 'mi ada atau takde..keadaan tetap sama... cuma agak kurang seronok lah bila mi dah takde...di sini adalah induk... awak balik sini macam biasa' ... aku diam jer... sambil mengangguk.... bukan apa... kelopak mata dah bergenang... tunggu nak jatuh jer tuh...

'kalau cuti... nak berehat...tenangkan pikiran... balik sini...' dusssss... terus aku nangis... ayahman seolah2 tau..kusut dihati dan pikiran ini .... hissshhhh.. aku nih...sungguh lah vulnerable skang nih.... sket2 nak nangis... sket nak nangis.... mana aku yang dulu... tabah...cekal... sabar...mana..???? mana aku yang dulu...???

ayahman juga bertanya perkhabaran yang pernah didengari suatu ketika dahulu... emmm bukan sahaja didengari... malah ada satu pengakuan yang tidak tulus sebenarnya pada masa itu.... aku masih boleh waras waktu itu.. tidak menunding kemana mana pihak... cuba memberi jawapan yang terbaik... jawapan yang ringkas... dan meyakinkan ayahman....bukan cuba meyakinkan.. tapi memang itu jawapan yang terbaik...untuk semua....

rupanya...ayahman..tidak berapa bersetuju dengan pengakuan itu dahulu... tidak berkenan dihati nya... sungguh tidak berkenan...aku rasa lah... sebab diulang2 jugak kata2 itu... tapi... cuba untuk tidak menghalang jika itu keputusan aku... sudah tentu ada cara untuk memperbaiki... jika itu suratannya.... tetapi jika begini.....
'baguslah... apa yang dah lepas biarkan ia berlalu' .... terus aku lega... kenapa aku lega pun aku tatau.... tapi aku masih lagik menagis tuh time tuh.....

nasihat ayahman memang boleh diterima jiwa ini dengan sungguh positif... itulah sebab aku lately lebih rapat dengan ayahman.. mungkin jiwa yang keras... bukan semua orang boleh lentur kan.. ntah lah... kebanyakkan orang hanya nak menambahkan masalah jer kalau kita bermasalah... bukan memberi jalan penyelesaian... itu lah kita manusia nih kan... bila timbul masalah.. pada orang... kita rasa kita lah yang terbaik... kita lah hebat... cuba beri penyelesaian.. yang sebenarnya bukan jalan penyelesaian pun...korang pikir lah sendiri...

mungkin sebab ayahman bercakap pula pasal famili, personal dan yang seumpamanya......seperti biasa lah... sorang pun tak masuk dapur time tuh... setelah...bagi nasihat bagai kat aku nih.... ada orang datang.... sedara mara kitorang lah jugak kan.... so... the stori ends kat situ... dorang pun pelik kot tgk aku dok nangis2 cakap ngan ayah man... apa2 lah kan... dan aku pun terus angkat beg..balik KL.....

betul lah kan... apa nak dikenang lagi apa yang terjadi... biarkan ia berlalu.... berusaha jadik yang lebih baik... (ini jugak yang ayahman pesan)... buat apa nak salahkan diri kan... apa pun ko pikir ke hapa ke... yang dah terjadi.. tetap dah terjadi... kalau ko dok pikir ..salahkan diri.. huhh..seronok lah orang keliling ko... melihat kekalahan seseorang.... so... let bygone be bygone...

kuatkan lah semangat untuk terus menempuhi hari2 mendatang... yess... positiff...positif....positiffffffffffff




Comments

atty's said…
betui kata ayahman tu sid..
semoga sid tabah ..ye ..
MY HEART said…
Sid,

reen tak tau pape nie.. nak komen lelebih pun tak tau ceritakan heheh...cuma BERSABARLAH ok...
*ayu the sun* said…
coudlnt agree more with ayah man..
u go girl!
i'm always here for you..

*hugs*


ATS SHOPPE - Macam-macam ada!!!
adenium said…
thanks guys...
Liza said…
sid ,ayahman is indeed a wise man, hope you are feeling better, take care sid!
adenium said…
liza - yes kak liza... he is... thanks.. :D

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan