Thursday, January 14, 2010

PERIBAHASA: buat baik berpada pada...buat jahat jangan sekali...

korang mesti pernah dengar kan peribahasa ke apa tuh... yang seumpama cenggitu lah... kalau aku.,.aku ada another version of it... hahahah... better not go there lah kan... kita cakap yang asal nih jer dah lah ... kita cakap jer pasal buat baik berpada pada nih ... ye lah dah cakap pun..buat jahat jangan sekali kan... so kita pakat jangan jer lah dulu...

kalau dulu... aku penah gak tertanya tanya... kenapa buat baik berpada pada... hah..rupanya...memang perlu berpada2 pun.... rupanya lah .... rupanya...tak boleh buat baik sgt ngan orang....

bukan apa... bukan kita tak bleh buat baik sangat2 kat orang... sebab orang tuh tak akan buat baik kat kita... itu tak kesah lah kan.. nih sebab.. ada yang kita buat baik kat orang... orang buat jahat plak kat kita... tatau lah dia jumpa peribahasa kat lain kot...

aku nih jenis yang tak reti sgt lah nak buat baik ngan orang... tapi kalau dah baik ngan orang... aku CUBA SEHABIS BAIK lah kan... mana yang dapat lah kan... ye laha...kalau orang takde buat masalah ngan kita.... kita buat jr lah baik ngan orang tuh... tapi,...kalau orang buat jahat... emmm aku terus jer lah blah...

tapi pada masa kita nak buat baik ngan orang... hah.. mula dari situ...kita perlu beringat... bila tengok kat persekitaran aku nih... pelik jugak... ye lah... kalau orang dah buat baik kat ko... kenapa ko nak buat jahat plak erk kat orang tuh...?? cuba lah ko pikir balik... orang tuh dah banyak buat baik kat ko kan... kalau ko tak nak buat baik... sudah lah... jangan lah buat jahat plak... bila ko dah ok... dah tak perlukan orang tu... dah lah... tak payah lah buat jahat... apa dah hebat sangat ke ko skang kan... pelik aku...

sedih jugak kan... lebih2 lagik..kalau kita buat baik kat orang masa orang tgh susah... kalau ko dah senang... ko buat tatau tuh ,...memang tak patut.... tapi bleh lagi lah.. dari ko buat jahat plak kat orang yang dah tolong ko kan...

itu lah manusia kan... tapi manusia tuh... jenis apa erk... manusia jugak ker...?? phisically tgk..memang manusia lah... tapi tatau lah... so skang.. aku amat lah bersetuju dengan BUAT BAIK BERPADA PADA....

apa aku nak cakap pun aku tatau nih... tapi betul tau korang... mulai skang nih.... BUAT BAIK BERPADA PADA tau... buat jahatttt...??? yang nih korang pikir lah sendirik... buat jahat sesekali kot.... :D

2 comments:

MY HEART said...

sid,

ryn ni plak.. 'buat baik berpada-pada, buat jangan sekali' tapi bila ada yang buat jahat dengan ryn.. 'buat baik tidak sekali, buat jahat berkali-kali'... boleh x pepatah tu??

adenium said...

my heart - hahaha..ye betul tuh ryn... so kira boleh pakai gak peribahasa tuh... :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails