renungkan .....

korang... satu perkara yang aku amat takut ialah... 'being old ugly and lonely ' ... mati tak takut ke... mati adalah satu yang pasti.... takut atau tak... akan mati jugak kan... tapi kita boleh berusaha dan berdoa supaya tidak 'being old ugly n lonely' .....



cuba korang bayangkan... apabila kita sudah tua... mesti sudah banyak bende yang kita tak boleh buat.... ada macam2 penyakit kot... hidup sudah tentu sudah tidak seindah yang apa dulu lagi... tapi itu kalau kita hendak ia terjadi begitu lah kan....

aku nak korang renung kan.... satu situasi ni..... sepasang suami isteri yang sudah tua.... dan ... sudah tidak sihat lagik.... mereka anak2 yang agak ramai.... tetapi di dalam keadaan yang sedang uzur ni... hanya dorang jer yang tinggal dirumah itu......dimana anak2 mereka...??? bukan tidak ada anak2 yang tinggal berdekatan... tapi mungkin keadaan mereka yang telah lama uzur... anak2 pun dah jemu untuk terus mengambil berat....
lebih menyedihkan apabila keadaan si ibu yang yang tidak dapat bergerak... kecuali dengan ihsan orang lain.... si ayah jugak ada komplikasi yang lain... cuba korang bayangkan keadaan tempat tinggal dorang..kalau dah begitu keadaannya..... bagi aku..dlm keadaan camnih....dorang perlukan tempat yang selesa .... bersih dan tenang... ye lah korang.... tgh sakit2 tuh kan... kita perlu berehat dengan baik... atau mungkin menghabiskan sisa2 hidup dengan selesa.....

apa yang perlu direnungkan... dimanakah anak2 dorang...??? kalau dah tak sanggup nak jaga pun... ushakan lah untuk orang lain menjaga mereka... at least korang dah terlepas dari tuduhan tidak mengambil berat...wlaupun tidak bertanggungjawab kan.... bayangkan kalau korang pulak dah tua... dan dibuat cenggitu.... err...macam iklan raya petronas tahun bila tuh kan.... jgn lupa...dunia ini bulat ye.....

ntah lah..aku just cannot accept the facts yang anak2 dorang seolah2 sudah tidak peduli pada mak bapak dorang dah.... malah ada anak yang ambik tindakan berkahwin dan tinggal berjauhan... pada masa tuh... mak bapak dia dah sakit pun... bagik aku... itu bukan jer tak bertanggung jawap... tapi takde otak.... kalau otak dah takde.... korang ingat akal ada ke... pikir sendirik lah kan......

dimana salahnya tu...salah didikan atau macam mana... alhamdulillah arwah ayah tidak menerima nasib sebegitu... imbas balik kenangan dengan ayah... memang dia tak nak stay ngan anak2... so i have to plan for something lah kan.. supaya everything going smooth... pada masa tu.. aku dan adik (umi haziq) memang stay kat kl... dah keje kat sini... so apa yang mampu kami buat ialah balik kampung jenguk ayah tiap bulan (alternately without fail)... balik kg tiap bulan memang lah koyak poket korang tau... so aku naik bas... wpun susah... tapi bila dah tanggungjawab ... kita takkan terlepas disoal kat sana nnt kan... so aku buat lh yang trmampu.....

malah kadang2 2 kali sebulan balik pun ada...kalau dah nama kene ayah dah seru ... kes macam nih biasanya sponsored by ayah jugak lah.... knowing ayah is soooooo cerewet jugak lah orangnya.... korang tau.. ayah penah tak bagik aku basuh all his baju... sebab penah aku buat laundry..tapi tak sempat nak iron... then lbih senang ayah hantar dobi jer kata nya..... adoiyaii..aku bukan sengaja tau...tak sempat... bayangkan..tiap kali balik kampung..aku nak masak... kemas rumah.... iron baju... etc... balik weekend jer tau... itu yang kdg2 termiss iron baju tuh... so aku harap ayah heppi dgn aku...

korang semua... kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu dan/atau bapa... hargai lah mereka...

sementara mereka masih ada... tanpa mereka... kita pun takde.... so jangan lah berlagak sangat kan... bukan lama sangat pun kita hidup kat dunia nih....

sesungguhnya aku tak paham dengan sikap dan perangai manusia yang macam ni... di mana nilai kasih sayang... atau paling tidak rasa tanggungjawab...???








Comments

Mya said…
huhuhu.. sedih lak baca entry nie. kita pun taktau untung nasib kita kan...
attyfir said…
aah sedih tingat kat arwah abah kty..
tp kty puasati spjg idup arwah kty dpt berbakti sebagai anak yg boleh diharap..kan..al fatihah..
BaiDuRi said…
hmm..sesekali muhasabah diri...

Mcm awak kata dunia ni bulat, hidup mcm roda (ni org lain kata)..sbb tu la didikan masa anak kecik lagi penting..kene sentiasa ingatkan dia jasa org tua dan hormat org tua (bkn saja ibu bapa)..mgkin jugak mak bapak yg dipinggirkan tu termiss psl ni masa besarkan anak diaorang dulu..mungkin jugak diaorang pn pernah buat yg sama kat mak bapak diaorang dulu..sbb tuhan tu Maha Adil..derhaka pada ibu bapa akan dpt cash di dunia..dan mungkin jugak diaorang dah bg didikan sebaiknya pada anak tapi still dipinggirkan, kalo kes camni, anggap je la tu dugaan tuhan untuk hamba² yang disayangiNya..

Eceh..mcm kelas motivasi lak..
adenium said…
mya - yup... apa yang kita boleh buat ..cuba jer yang terbaik kan.. :-)

atty's - kakty ... kita rasa seronok kan.. kalau dapat jalankan tanggungjawap... alhamdulillah..

baiduri - emmm betul tuh... atau mungkin... kita pernah buat kat orang lain ke kan....

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan