mari memasak : sup sihat

jom masak lagik.... huhhh nama sup.. tak hengat... dah kata nak amalkan healthy lifestyle kan... so.. apa salahnya namakan sup sihat... being me... aku kalau masak sup... aku tak tumis ke bagai pun.. main rebus2 jer.... sbb aku tak suka berminyak... weiii.. dah nama pun nak healthy...
bahan-bahan.. aku letak jer apa yang ada kat umah.... sayur2... macm brocolli... cendawan dan tomato jer .. kalau korang nak tambah carrot..cauliflower... dan memacam lagik... tambah jer... lps tuh aku letak cendawan itam tuh..ngan fucuk n soohoon.... pastuh... memula mcam nak letak ayam.... emm tak jadik lah... aku tambah jer ngan fishcake.. fish balls... kentang n tauhu... yang lain korang nak tambah... ikut jer lah selera tekak korang kay...
so dah kalau nama nya SIHAT..... aku memang tak tumis lah... main rebus jer...
dah nak masak tuh.... emmm baru aku ingat..(masa buat entry nih...) kalau letak udang pun best gak nih kan... tapi masa aku masak nih.... takde stok udang lah nih..heheheheh
tadaaaaa... dah siap... senang... kejap jer bleh masak.... emm masa nak makan tuh... letak lah bawang goreng sket... banyak2 kang tak healthy..goreng kan..:P ...kalau nak rasa ala2 masam ..bleh gak letak asam limau ke sket.. emmm... aku lah suka.. korang aku tatau lah ....kalau bawang goreng.. aku memang tak suka betul yang beli tuh... aku blom jumpa lah bawang goreng yang dijual.. yang memenuhi selera tekak aku.. so.. senang citer.. kalau bawang goreng.. aku buat sendiri jer... kalau ada masa.. buat bebanyak... simpan lam fridge....
so.. selamat mengamalkan gaya hidup yang sihat... :D



Comments

FaTiN said…
dah r tgh lapar ni..nampak gambar makanan pulak=p
adenium said…
fatin - nih kan ala2 one stop untuk food directori..what to eat... what to cook... hahaha..perasan.. :P

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London