effectiveness and efficiency

emm jom kita borak2 ala2 ilmiah sket....hehehe..ilmiah katanya.... efektif dan efisyen..adalah satu gbende yang saling bergantungan dan saling diperlukan antara satu sama lain... betul tak... kalau ko efektive..tapi tak efisyen... memang tak complete... kenapa camtuh.... aku ada contohnya nanti...echeehhh...

effectiveness adalah sesuatu yang kita kata ..to do the right things...... and it's complex... manakala efficiency pulak... is about to do things right... and it's dynamic... so.. kalau kita cantumkan.. jadiknya... do the right things right.. kan...

alah.. yang macam biasa kita dengar lah... biasakan yang betul..dan betul kan yang biasa.... aku sebenarnya ada pengalaman kerja yang berkaitan nih... dah lama lah... it was years back jugak lah kan... disebabkan keadaan yang kritikal... aku terpaksa buat pilihan antara do the right things atau ..do things rite... untuk menyelamatkan keadaan.. aku telah so the right things... tapi disebabkan ada pihak yang tidak berpuas hati... tindakan aku itu adalah salah... dan aku hampir ditukarkan keluar...dasyat kan aku..hahahaha...

cenggini... aku pernah diberi tanggung jawab kerja dlm keadaan hardware yang sudah nazak.. sungguh nazak... bagi aku... kita tidak perlu membebankan emel yang telah dihantar kepada penerima... tapi biasalah..pengguna nih kan.. ada jugak yang dia nak simpan... bleh simpan.. tapi simpan lah kat dalam local folder...

so ...dengan keadaan aku yang sudah tidak tahan dengan pengguna dah bising2... boss pun lebih bising..dan nak selamatkan keadaan yang sepatutnya servis itu tidak boleh terganggu... macam2 tindakan dah aku buat... salah satu tindakan yang betul..(do the right things..) adalah dengan membuang semua emel yang telah dihantar kepada penerima... itu salinan nya jer kan.. bukan aku clear kan inbox...

tapi itu telah menjadi isu... yang bESAR... tak perlu lah aku nak citer lengkap kan... so itu lah akibat..kalau aku hanya do the right things ... kalau aku do the right things right... mesti takde isu kan.. hehehe.. tapi to be frank... memang itu aja pilihan yang ada pada masa itu... so aku terima jer lah ISU itu.... heheheh..

jadik korang... PLS DO THE RIGHT THINGS RIGHT... sebab kalau kita dah biasa dengan sesuatu yang betul..tapi kadang2 bende yang biasa tuh agak kurang tepat kan.. so betulkan lah yang biasa.....



Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London