sukan... akibatnya...??

emmmm kalau tengok tajuk... macam aku tak suka sukan jer kan... hehehe... actually aku saja lah nak share citer ngan korang nih..... berkaitan dengan sukan jugak lah.... emmm aku nih... bersukan sgt tuh takde lah kan... skang nih... kalau berkelapangan tuh... adalah jugak... gi brisk walk... aerobik... gym... tapi amat lah tidak konsistent.... mau taknya kan.... sebab kebizian keje dan sebagainya lah kan....
kalau aku konsisten... mesti aku tak gemuk kannnnnn..hahahaha.... so... kalau tolak ..campur... bahagi.... emmm aku lebih makan dari eksesais lah kot kan.... tuh blom darab lagik... tak leh jadik nih.....takleh jadik....
dulu .. aku amat lah suka join sukan sana sini lah jugak kan... kengkawan ajak main futsal aku belasah... petang2 bleh g jog ..berlari sumer lah.... janji ada aktiviti yang mengeluarkan peluh dan menyihatkan... aku will be in the list lah... tapi skang .. kalau ada aktiviti makan jer... aku memang masuk list jer...
aku start bersukan pada usia yang lewat jugak.... sbb masa zaman skolah... aku adalah malas nak bersukan sumer nih... cenggitu2 jer lah kalau ada pun... so... memang lah aku gemuk sgt time tuh... series.... korang tau lah kan.. kalau nak kurangkan berat badan.. nak maintain sumer tuh... mesti kurang makan dan lebihkan eksesais....
tapi tak kesah lah.. janji kita sihat kan....

baru2 nih... before raya... aku g visit sorang kawan yang sakit nih... slip disc ... mungkin pekerjaan skang yang menyebabkan posture tubuh tak berapa menyihatkan kot... dulu kawan aku nih... sungguh lah aktif bersuka dizaman skolahnya.... kira atlit ternama skolah lah kan.... ada ke semua tuh sebab akibat bersukan dulu erk... ini bukan kali pertama lah ... dia pernah kene dulu...which is ..now ..it getting worst... apapun... semoga dia cepat sembuh...

minggu lepas pulak... aku g visit sorang lagik kawan... kene operate kat bahu ngan wrist... sebab dok actively main tennis dulu... aku pun kurang paham lah macam mana kejadiannya.... tapi cenggitu lah lebih kurang.... dia kata... physio pun dah tak jalan ... tetap sakit gak... so... buat lah operation....

so.. dari kes kawan2 aku nih.. dan ada lagik contoh yang tak perlu lah aku citer... banyak jugak kesan2 bersukan nih di kemudian hari.... atau mungkin ada yang tak kene semasa mereka bersukan tuh...?? tapi memandangkan aku nih kurang bersukan... so bersukan lah dengan berhemah...hehehehe... tapi takbleh lah pulak jadik atlet yang tersohorkan....

apapun.... MAJU LAH SUKAN UNTUK NEGARA.....



Comments

Ruby Alias said…
the best sport is swimming lah haha...eleh mu ni posting mcm nak sedapkan hati sendiri ka sudah lama tak bersukan? hehe
adenium said…
zoe - hahahah... memang lah.... ehhh lama sudah tidak swim lah... nan ado gang...hehehe

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan