pemergian seorang ibu

pagi 25 disember itu..sesudah aku membaca surah yassin.. dan ingin mengangkat takbir subuh... aku dapat panggilan yang menyatakan umi telah pergi buat selamanya... memang aku sudah merancang untuk balik pada tarikh itu.. malah.. aku juga memang sudah berbalas sms dengan adik aku... update tentang kesihatan umi...sejak dari 3pagi lagi... semua yang kudengar adalah yang sedih belaka.....

ibu aku memang sudah lama meninggal dunia... sudah hampir 13 tahun... pemergian emak pada 27 oktober 1997...di ganti dengan kelahiran faiz pada 28 oktober 1997..faiz adalah cucu umi...

umi atau aku lebih senang dengan memanggilnya mi sahaja.... adalah adik ayah aku.... atau mungkin lebih tepat jugak aku katakan mi adalah emak kepada adik2 aku... bayangkan meme ada memberitahu aku... 'adik lebih lama hidup dengan mi dari dengan mak' ... aku paham perasaan meme... meme kehilangan emak pada umur 5 tahun... memang tidak banyak kenangan yang meme ingat... malah meme juga mengakui... ' adik ingat mak pun dari gambar..' ... meme sekarang sudah 17 tahun...

semenjak emak meninggal... mi lah yang menjadi ibu kami... tapi mungkin aku yang sudah dewasa ketika itu... lebih banyak buat hal sendiri... tetapi bagik meme dan ayu... itu lah ibu mereka.... lepas setahun emak meninggal, meme dan ayu tinggal dengan ayah... walaupun tinggal dengan ayah... tetapi mi tetap ibu mereka...

bayangkan... kalau ada jamuan disekolah... mi yang akan masakan hidangan... ada keinginan untuk makan sesuatu.. mi yang usaha mengadakan... apa sahaja akan mengadu pada mi....ayah di akhir usia nya juga agak kurang sihat... mi lah yang banyak mengambil berat.... kalau ayah teringin nak makan sesuatu... esok sampai lah di rumah... begitu lah mi mengambil berat....

setelah ketiadaan mak dan ayah... mi lah tempat aku merujuk... paham2 saja lah... bila tidak ada lagi ibu bapa... pelbagai karenah pakcik dan makcik jugak yang kami tempuhi.... alhamdulillah... mi adalah perisai kami.....

pada hari ayah meninggalkan kami... mi bgtau aku...' adik biar duduk dengan mi..' .. mi bukan tak percaya kan aku untuk menajda adik yang masih kecil pada waktu itu... tetapi dengan rutin kerja aku pada masa itu yang tidak tetap setempat... membuatkan mi tidak mahu aku tidak dapat melaksanakan tugasku dengan baik.....

di rumah mi lah tempat kami adik beradik berkumpul..... balik bercuti... balik raya... segalanya lah... tapi kepulangan aku ke rumah itu paa 25 disember harituh.... susah untuk aku gambarkan dengan perkataan di sini....

terlalu banyak pengorbanan mi yang tak dapat aku tuliskan di sini... tetapi aku tidak pernah lupa... tidak mungkin lupa.... hari itu...walaupun aku cuba untuk kuat.... tetapi aku kalah... ketika jenazah dibawa pergi... aku bagaikan tidak dapat berdiri... aku terduduk dan menangis sendiri...

maaf..aku tidak dapat menerus kan hajat hati untuk terus bercerita.....apa yang dapat aku katakan.... mi adalah insan yang banyak berkorban dalam hidup aku... untuk adik2 aku... etcsemoga roh mi ditempatkan bersama2 orang2 yang beriman... rahmatilah rohnya YA ALLAH....


Comments

ohbukan said…
al-fatihah buat umi kak sid...semoga Allah tempatkan arwah di kalangan insan beriman...aminnn...so sorry kak sid...
*ayu the sun* said…
Al-Fatihah...

Sid.. I know hw u felt..
U take care k?
Orang yang baik, Allah sayang..
Doakan yang terbaik utk Mi k?
Semoga rohnya dicucuri rahmat..
Amin.


VISIT ATS-SHOPPE ~ Click here for a lot of products out for grab!
syazana said…
Takziah kak sid...
smoga Allah S.W.T menempatkan dia dalam kalangan org2 yang dikasihi.
Al-Fatihah
atty's said…
takziah sid..
alfatihah utk arwah..semoga dtmptkan dikalangan org2 yg beriman ..amin
daela said…
Al-fatehah Sid..
Aku sebak sid baca n3 mu ni..meleleh air mata aku...Semoga pemergian Mi mendapat rahmat..dan di golongkan dalam golongan org beriman...
Deana N said…
sis,

takziah yeee...saya nangis bace ur cite,i can truly understand how does it felt, my mom past away since im 7 years old...i hope u tabah menempuhinya...i shall pray all the best for u...



XOXO
UmiMia said…
Takziah Sid,
sedih i baca entry u ni....dapat rasa kesedihan dan kepedihan u atas kehilangan umi u...

semoga u dan adik-beradik u tabah hadapi kehilangan ni....
adenium said…
terima kasih semua...
cik syahira said…
assalamualaikum kak sid.

hugs u.
al-fatihah utk arwah parents & umi.

sy tau kak sid kuat.
:)

always be here for u.
^__^
Dy said…
Takziah utk awak sekeluarga.......
ainhany said…
salam takziah sid

"the people whom we like very much. GOD will always keep them away from us.So tht we will miss them every moment and think about them every second.
AL FATIHAH to our beloved
BaiDuRi said…
Takziah Shida..semoga roh arawah ditempatkan bersama-sama org yg beriman..

sedey baca entry ni..mmg susah nak gambarkan bila kehilangan org tersayang yg byk berkorban utk kita..

Semoga awak dan adik-adik tabah lalui dugaan hidup ni..
zOe said…
salam takziah to you & siblings, so sorry for your loss ..Al-Fatihah buat arwah
adenium said…
again ...thanks to all ...

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam