UPSR...... PMR... hapuskan...????

Skang ada isu untuk mansuhkan UPSR dan jugak PMR… hmmm… macam2 pendapat yang akan kita dengar pasal isu nih…. Aku pun ada gak pendapat aku sendirik…. Ini pada pandangan aku lah….
Dah lama UPSR tuh…. Aku lah dulu yang mula2 hambik periksa tuh… so.. bayangkan lah…. Dah lama mana kan… mungkin skang UPSR tuh dah tak releven lagik dah…. Agaknya lah…. Bila aku cakap cenggini… tak semestinya aku suka kalau dorang nak mansuhkan …..
Sebenarnya …aku tak setuju mansuhkan UPSR ngan PMR nih… cuba bayangkan… pelajar kita yang gi sekolah… dengan masih ada peperiksaan nih… masih lintang pukang kan… cuba bayangkan pulak… kalau takde penilaian…. Macam mana lah agaknya… mungkin ini bukan pada semua pelajar lah… tapi mostly memang macam tuh…
Bagik aku… bukan mansuhkan peperiksaan tuh… tapi kaji balik… nilai balik… perbaik kan balik… sistem peperiksaan yang ada skang… mengikut keperluan dan situasi semasa… jgn nanti… UPSR dan PMR dimansuhkan… timbul plak… UPSM .. UPPR… PPRT… GBM… segala bagai… tapi konsep tetap tak jauh beza…..
Pelajar perlu dinilai…. Mungkin cara penilaian itu lah yang perlu kita fikirkan bagaimana…. Ada desas desus ..(tatau lah sumber sahih atau tidak) yang mengatakan… pelajar yang berminat untuk memasuki sekolah berasrama penuh dan seumpamanya… boleh menduduiki peperiksaan khas… hmmm.. ini pun ada pros dan kons nya jugak… tak boleh macam nih…..ada ibubapa yang memang nak anak2 mereka ke sekolah seumpama itu… malah ada yang tidak mahu…..
Kalau nak tau… (aku pun baru tau)… skang…kursus BTN yang dulunya… memang lah… bosan sgt2… skang dengarnya dah mula mengubah corak pengendalian kursus tersebut… tidak lagik… terlalu rigid dengan ceramah2 untuk kesedaran… tetapi… waktu malam sudah ada tayangan video/filem yang berkaitan…. So… bagik aku… itu satu perubahan yang positif kan….
Aku pun tak arif sgt dengan sistem pendidikan kita… jauh sekali dengan sistem pendidikan luar… kalau dulu… sekolah vokasional… ditukar kepada teknik… skang dengar nya jugak..(tatau lah sahih atau tak)… mau ditukar kembali ke vokasional… kenapa ye… ????? … bagik aku… pendidikan teknik nih… biarlah lebih menjurus kepada praktikal… MUNGKIN apa yang kita ada… kurang kearah itu agaknya… ntah lah.. agaknya lah… aku pernah terlihat… sekumpulan budak2 di Reutlingent, Germany… dengan memakain overall…. Aku agak… mereka nih mesti student lagik kot… so bila aku tanya… rupanya… pendidikan teknik mereka… ada menyelitkan modul untuk student buat praktikal kat kilang2 seperti bosch..dan sebagainya… ini di peringkat secondary…. Bukan yang lebih tinggi….
so… berbalik pada isu UPSR …PMR nih… adalah lebih cara peperiksaan tersebut dikaji semula… dan dipertingkat kan cara penilaian itu… mengkikut keperluan semasa…. Itu yang aku pikir lah… mungkin korang ada pendapat korang jugak kan….

Comments

kakcikseroja said…
Kakcik setuju bab 'kalau tak ada peperiksaan, budak-budak tak kisah sangat nak belajar'. Sekarang pun berapa ramai budak2 Tingkatan 4 yang sebenarnya tak tahu apa-apa sebab tak lulus PMR pun oleh naik kelas... :(
adenium said…
kakcikseroja - kan kakcik... sedih sgt tgk ... :(
MY HEART said…
Pada ryn kan.. lebih elok UPSR dan PMR di kekalkan.. bukan apa, nak tengok gak mentality leval remaja2 ni kan.. kalo takde peperiksaan huis.. kompom bebudak ni malas nak belajar sebab takde exam...
Liza said…
from a parent point of view, sgt tidak setuju. takde exam macam mana nak tau kalau dah ketinggalan, takkan nak tggu form 5 baru nak tau kan
adenium said…
my heart - tuh lah ryn... ntah nya...sekolah pun tak gi dah.....macam kalau kita kerja takde gaji lah... kannn

liza - itu la... it's too late kan kak liza... kalau dah f5... dah jadik buloh dah masa tuh...

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam