Perasaan Hasad Dengki

meh nak citer sket nih... Perasaan Hasad Dengki.... PHD bukan PhD ye.heheheh....aku cuma nak kongsi bersama pengalaman sendiri.. pengalaman orang.... pemerhatian... dan yang sewaktu dengannya lah tentang PHD nih.....

aku pelik sebenarnya...kenapa manusia nih tak abis2 nak ada PHD kat orang lain... bagik aku... dengki mungkin betul... sebab kita manusia patut jugak ada perasaan cenggitu... tapi bukan lah untuk merosakkan hak orang lain dan sebagainya ... bagi aku.. perasaan dengki yang ada..kalau melihat kejayaan seseorang umpamanya... perasaan yang timbul itu adalah untuk kita lebih berusaha... bukan plak memusnahkan apa yang orang tuh dah dapat....

kenapa sesetangah orang sanggup buat apa sahaja yang menyakiti pihak lagik satu apabila ada PHD..?? mungkin sebab dia tidak dapat terima kenyataan ada orang yang lebih bagus dari dia... dia merasa tergugat dengan kelebihan orang lain... atau mungkin dan memang hati jahat orang tuh kan...hehehe.. kalau dah macam nih susah nak cakap lah... memang perlu diubah attitute tuh...

kejadian kita manusia ada berbeza2... dan setiap kejadian itu adalah tidak sempurna.. so kalau orang tuh ada kelebihan.,.. buat apa kita nak mendengki sampai merosakkan kebahagian orang...? apa salahnya jika kita berusaha untuk mendapat seperti apa yang orang yang kita dengki itu dapat..?

PHD ini bukan sahaja tidak elok... malah boleh mendatangkan banyak kesan negative... ye lah.. dah kalau korang dok dengki kat orang tak tentu pasal kan... silap2... orang tuh pun sakit hati... bounce ..hah... apa akan jadik.. bende nih tak akan selesai lah kan.....

tapi bila orang yang didengki itu berdiam diri jer,.. atau buat tak kesah,... malas nak kecoh2... jangan lah pulak si pendengki itu lebih bersenang lenang membuat hasad dengki kan...sebab sesetangah orang tuh jenis ignorance,... sebab tuh korang nampak dia buat tak kesah jer,.. bukanya dia suka ko mendengki kat dia... tapi dia pun kan manusia... kang satu hari dia dah tak tahan dengan apa yang didengki... hah.. tak ke masak ko.....

apa pun...buat apa nak mendengki... apa ko dapat... yang bleh dapat... menyakitkan hati orang tuh jer... pastuh.. kalau orang tuh buat tak kesah jer... ko plak yang sakit hati kan...hehehe... hah... dah susah2 payah plak ko nak kene carik idea untuk sakitkan hati dia lagik... last2 ko lah jugak yang tension kan...hehehehe....

kalau nak mendengki sgt pun... ukur lah jugak keupayaan sendiri..dari segala segi lah.. mungkin apa yang ko nampak..kelemahan orang tuh jer kan... di sebalik kelemahan tuh... mesti ada jugak kekuatan seseorang tuh... so... tak payah lah bersusah payah nak ada PHD sampai memudaratkan diri ko sendirik sebenarnya.....

so korang... bersama2 lah kita ingatkan diri kita... jgn ada perasaan hasad dengki ye... tak elok pun.... kannnnn


Comments

cik syahira said…
assalamualaikum kak sid.

thanks bg pesanan ni.
mari sesama kita saling ingat mengingati.
semoga kita dijauhkan dr perkara mcm ni.

amin.
adenium said…
cik syahira - ye ..marilah kita sama2 jauhi mende2 macam nih.. :-)

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam