mercun dan bunga api

bila tiba bulan puasa.... dah nak raya...mesti ingat mercun dan bunga api.... tapi itu skang nih adalah barang larangan..... mau taknya.... tiap tahun jer... mesti dengar ..ada yang cedera akibat mercun dan bunga api nih.....

kalau korang dibesar kan zaman aku... jom kita kenang semula zaman2 kita dulu.... meriah jer kan ngan bunga api dan mercun.... mungkin ada lah kes2 yang tidak diingini nih... tapi... bilang sebelah jari pun tak habis... sket sgt kesnya.... kalau ada pun..... kalau aku dulu... hanya dua beradik... berkotak2 bunga api ayah belikan.... dan bermacam2 lah... korang sebut jer... semua ada,.... huishhhh kalau bulan puasa ... mewah sungguh dengan bunga api dan mercun aku ngan adik aku.....best nya ingat zaman2 tuh.....

zaman tuh... mungkin kita tak creative macam budak2 zaman skang nih.... apa yang ada...main jer.... cukup sekadar tgk kecantikan dan dengar bunyi yang telah disiapkan.... cukup sekadar bermain mercun dan bunga api untuk memeriahkan suasana ramadhan.... tidak perlu inovatif untuk menjadikan mercun dan bunga api lebih canggih....

tapi skang nih.... budak2 makin kreatif.... dengan segala usaha menginovasikan apa yang ada kepada sesuatu yang lebih canggih.... tak salah bagi aku.... tapi kalau nak inovatif pun biarlah berskema.... gunakan kaedah yang betul... supaya hasil inovasi tuh tak memakan diri sendiri....

skang rasa tak meriah jer... bila bunga api pun tak berapa nak ada.... tapi skang nak main bunga api dan mercun pun dah tak seronok kot.... aku pun risau jer kalau bebudak main sumer tuh...kot nya terbaling kat umah ke... hah naya....

dulu aku dibesarkan kat kampung....malam2 pasang pelita... walaupun takde lah banyak sgt pelita semua kat umah aku... tetapi suasana sekeliling tuh... nampak meriah jer.... emmm dulu2 pun ada gak meriam buluh sumer nih... tapi ... zaman tuh... takde kah pulak kes2 yang tak diingini tuh banyak terjadi... adalah satu dua kot,.....

emmmm rindu plak zaman tuh .... bestnya..... tapi kan.... skang nih... aku setuju jugak...langakh mengharamkan mercun dan bunga api nih..... ye lah.... kalau dah sampai ramai sgt yang menjadi mangsa..... baik haramkan jer kan..... sambil tuh...jimat duit...... hah tuh la... inovatif sgt kan....

tapi skang aku tgk ada jugak lagik bunga api di jual kat bazar ramadhan nih.....tapi tak banyak lah.... cuba korang bayangkan...... 5 thn 10 tahun lagik... ada lagik ke bunga api ngan mercun nih dimain erk....???

kalau masih ada sespa yang main mercun dan bunga api nih.... main lah dengan selamat... hah.. ada ke peringatan macam tuh... heheheh... pandai2 lah kan korang.... hehehe

Comments

Mr & Mrs MonDoK said…
.:: Takn ak citer pasal mercun... Nanti putus jari... Hahaha!!! Meh citer pasal Cornflakes Pedas tuh... Tak sabar nak balik & makan cornflakes tuh.. Nyum...Nyum... ::.
Lyn Yusoff said…
hi sid,
tak suka tul bunyi2 bising org main mercun. bingit telinga..
1st day puasa dah ade yg main mercun..
elok diharamkan sume.. jimat duit kita..
adenium said…
Mr & Mrs Mondok - hehehe.. what is your comment??

Lyn_yusoff - ye betulllll .. betulll

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan