caramel

caramel owhh caramel.... kalau dolu... lamaaaaaaaa dolu... aku pernah jugak belajar buat caramel nih.... resepi yang sungguh simple... panaskan gula untuk dijadikkan caramel nya.... 4 biji telur... satu tin condensed milk... satu tin air ...hahh..sesimple tuh jer....



tapi makin lama... makin banyak resepi untuk buat caramel nih... dah diinovasikan lah kan... untuk rasa yang pelbagai jugak.... rupanya.... skang bukan itu jer.... malas ada yang bleh dipanggil instant... heheheh....tak caya... jom tengok....

tengok nih... kotak nih.... kotak caramel magik... hehehe... owh ya.. dlm kota nih... ada dua paket2 caramel... regenya... 13RM kot kalau tak silap......

ada mix castard... dan jugak caramel... ada sua set lah... so bleh buat dua kali.. atau dua adunan... hehehe..... sungguh senang tau.....

kalau dah beli tuh... beli jugal susu ... susu apa erk org panggil... sus UHT kot... alah... dutch lady ke...marigold ker.. apa2 lah... yang satu liter tuh.... kemudian campur kan dengan custard mix tuh.... dan panaskan atas api.... kemudian... didihkan selama dua minit... dia atas api yang kecil....

dah masak... tuangkan dalam bekas... dan tuangkan caramel tuh...simpan sejuk... kemudian... bleh lah di makan....

senang kan.... hahaha... kalau tak caya... baca lah instruction kat kotak tuh nnt kalau dah dibeli... walaupun tak lah sehebat rasa caramel yang dibuat sendirik... tapi rasanya tidak mengecewakan...

alamak..sori lah ye... gambar yang dah siap... takde... hehehe....












Comments

Lyn Yusoff said…
Lyn buat sendiri..
tak reti pakai yg instant..
hehehe
adenium said…
lyn yusoff- senang jer lyn... instruction semua ada diberi.. hehehe

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam