bermula.. dan berakhir...

it's not about how it started...bout it's how it's ends.... betul lah kan... ia bukan lah bagaimana ia bermula...tetapi ... bagaimana ia berakhir.... kerana ... kalau permulaan yang baik... dikekalkan baik... alhamdulillah.... tetapi... jika sebaliknya... bagaimana... malah... jika kita bermula kurang baik... tetapi berakhir dengan sesuatu yang baik... bukan ke baik...

itulah satu perubahan yang positif.... satu perubahan yang membawa kita kepada sesuatu atau kehidupan yang lebih baik dan selesa... secara asasnya.... manusia ini akan berubah kepada sesuatu yang lebih baik... contohnya... dr kita kecil... dr tatau paper...skang dah tau banyak mende... bukan kah itu sesuatu yang baik dari bagaimana kita bermula..?

mereka2 yang berjaya... berjaya di dalam satu proses perubahan... dari kurang baik kepada baik... dari kurang ada kepada lebih ada... memang jarang riak... tetapi.. orang yang berubah menentang arus.. memang selalu riak... untuk mendapat perhatian... itu dr pemerhatian aku lah... takkan korang tak pernah dengar...'owhhh dulu aku memang tak makan lah tepi2 jalan nih... hotel jer taraf aku...' ...'dulu... aku ada bisnes yang baik... tapi adaorang sabotaj ...'
'dulu aku pakai kereta S class... 5 seires... M5... '... itu dulu ye... kita kat dunia nyata.... so... kita perlu tgk apa yang kita ada sekarang..... mungkin kalau...'dulu i orag susah..... tapi skang harta bersepak....' itu memang riak... tapi dah memang dia ada... biar lah kan.... yang dengki nih ada orang yang takde.... betul tak.....

well well well... apa yang aku nak tulis ada tentang perubahan positif kan.... heheheh.... sebab yang penting... bagaimana kita berakhir.... lebih2 lagik di dalam kehidupan kita di dunia nih.... kalau kita berakhir dengan baik.. insya allah...baik lah di sana.... di dunia pun sebenarnya kita perlu berakhir dengan baik....

jadi salah ker... kalau seseorang yang dulu buruk hina... tapi sekarang dah menjadi seorang yang baik mulia...??? tak salah... nak pandang dia di amsa silam nya... tapi... lihat lah jugak dia pada masa skang.... bukan kah... dia dah berusaha untuk menjadi yang lebih baik...? so salah ke kalau skang dia dha berubah skang... kenapa mendengki... sampai langsung tak nampak apa atau..siapa dia sekarang.... masih jgak nak mengeji siapa dia dahulu.... ada DENGKI disitu.....

bila kita kata berubah.... perubahan... jangan lah kita anggap... sesuatu yang besar... yang drastik... jika ada perubahan di dalam hati... yang hany..dia dan DIA sahaja yang tahu....
juga sudah memadai... mungkin dari hari ke hari... dari masa ke masa... dia akan berubah dengn lebih cemerlang....

cuba jgn pandang seseorang itu negatif.... 'dia tuh berfikiran negatif' ...hello... betul ke... ntah2 engkau yang negatif tak..? biasalah kan... who wanna cover your ass..???..sebelum orang tau engkau negatif... baik ceppat2 engkau kata dia negatif... hmmm...

kalau lah dia tuh teruk sangat.... dan tak mampu nak berubah dari A ke Z...salah ke .kalau dia nak berubah selangkah ke B... itu jugak satu usaha.... itu adalah lebih baik dari engkau yang langsung tidak mahu berubah. ...mungkin yang engkau tahu... tidak puas hati dengan perubahan positf orang lain.... tidak perlu lah menjadi hakim dunia.... nak judge itu ini... dan meletakkan diri sendiri yang terbaik... hakimi saja lah diri sendiri.....

apapun... berilah peluang kepada sesiapa yang nak berubah.... apahal nak kecoh2... dia berubah sket ke.. banyak ke.... kalau kita tak mampu nak berubah... bersyukur jer lah dengan perubahan orang....

hmmmm... malas lah nak melalu pjg.... welll.... time changes people... money changes people .... environtment changes people.... meet new people changes people....









Comments

PearlnScarf said…
hidup itu indah
adenium said…
PearlnScarf - yesss live life to the fullest... :D

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam