aku... aku lah jugakkk

kalau korang dok tegok dalam diri kan.. ada tak agaknya kekuatan diri... aku ada...banyak... hahahah... bongkak nya statement... betul... setiap kita ada kekuatan dan kelemahan nya kan... kata lah.. ko pandai masak nasi goreng...biarlah nasi goreng orang lain lebih sedap pun..
tapi dalam diri kita...itu kekuatan kita... so... kita kene tau lah... mana lah tau.. kot2 orang yang lagik hebat tuh takk dapat nak buat nasi goreng... kita plak bleh buat... hishhh apa punya contoh cenggini ntah... hahaha.. layan jer lah kan...

kekuatan aku...??? hek eleh... nak cakap ke... nnt korang kata aku berlagak plak... mmmm biarlah kan.. aku memang berlagak pun kan... berlagak is my middle name ok.. aku nih nak berlagak apa erk.. ntah.. aku pun tatau... dan.. aku pun malas nak hambik tau... kan aku dah kata... aku takde masa lah nak kesah kan.. hahhah... bongkak...

ok... meh lah share... aku rasa... aku seorang yang bertanggungjawab... hahahah...ye lah tuh kan... kalau dah itu tanggungjawab aku... aku akan cuba jugk lah... sbb tuh...kalau aku rasa... aku tak bleh.. aku tak nak... aku taknak... kang... dah aku bertanggungjawab...aku kene buat jugak kan... tapi kalau dah tanggungjawab yang tak bleh ditolak.. nak buat camner.... tapi tanggungjwab kat tuhan ada jugak yang kantoi kengkadang...hehehe

aku rasa dulu kan.. walaupun aku seorang yang bukan lah baik mulia macam orang lain... tapi.. when it come to tanggungjawab... aku tau siapa aku... mau tak nya... aku kan anak sulong... kalau dolu... ayah selalu jer pesan itu ini.. itu ini... kalau dah kata itu tanggungjawab... laksanakan jer lah... tapi itu citer lama lah... kesah ke.. blog aku... biar lah aku ak citer....


seksa jugak dulu tau... masa aku belajar.. mana ada kereta ..hp bagai nih.. aku kan anak orang susah... tapi.. dulu...ayah suh aku gi jumpa adik aku kat itm shah alam...tiap dua minggu.. atleast... naik bas ok... aku kat bangi masa tuh... kalau adik aku balik kampung plak... aku kene tunggu... hambik kat hentian bas... gi hantar... bukan tuh je... beg2 sumer... aku kene pikul... itu yang ayah aku suruh,.... korang hadoo..??? aku hadoooo....ada satu kenangan yang sampai skang aku ingat.. pada skali tuh nak balik raya...so aku dah siapkan beli tiket untuk adik aku..
balik skali ngan aku... dah janji aku akan gi ambik dia... ngan bas lah... dah lah bulan puasa... sampai tempat dia.. dia takde...dia dah kuor... tapi aku tunggu jugak lah... berejam... last skali.. aku balik... sampai bangi... orang azan... lega bleh minum... bas nak balik malam nih...kol 9...
dah kol 8 pun aku taktau adik aku katner... perasaan aku... korang takyah tanya lah...mau tak nya... apa aku nak jawab ngan ayah...dah lah aku bukan anak fave ayah...mati lah aku... skali.. adik aku muncul lah dengan kawan dia... sebelum bas bertolak... hmmm... takperlah kan... tak lah aku kene marah ngan ayah ...

'hilang' adik nih bukan sekali aku rasa...pernah masa dah kerja pun ada.. masa tuh..adik aku dok skali kat umah yang aku sewa... aku baru kerja masa tuh... mana ada kereta... handphone adalah... kebetulan haritu ada kawan aku overnite kat umah aku... adik aku keluar ngan kawan dia... skali... dah kol 12 malam tak balik lagik... aku kol2 tak dapat... sampai lah dua pagi...empat pagi...memang aku tak tido lah... kawan aku pun dah naik risau tgk aku...
mau taknya korang...call hp tak dapat...aku pun tatau macam mana nak carik... aku siap tunggu kat depan gate lagik tau... bodoh lah plak rasa kan... tapi apa yang bleh aku buat masa tuh... sampai ke pagi tau korang aku dok tunggu... rupanya my sis ikut kawan dia balik kampung so.. takde coverage.macam mana nak kol bgtau kan... betul dah tuh...reason nya... tak salah pun....

pernah jugak satu ketika dulu... kitorang terpaksa balik kampung atas urusan penting... adik aku sorang tuh plak study kat ipoh.... selesai urusan... terus balik kl...aku ingat sampai kl pun... around kol 12 malam... adik aku ada kelas kat ipoh esok kol 8 pagi.... adoiii... kol 5 pagi aku dah drive ke ipoh hantar adik aku... kemudian rushing balik kl... sbb tghari ada discussion ngan my supervisor kat bangi... masa nih aku tgh sambung masters... lalok tak yah cakap lah... padahal bleh jer aku cakap kat adik aku... alahhh ponteng jer lah kelas pgi tuh....tapi sebab awal2 adik aku dah cakap... kelas tuh tak bleh penting... ada ujian ke hapa aku lupa... hmmm... akugagahkan jugak lah kan....

aku pernah pergi balik dungun day trip.. sbb nak visit adik aku nak spm... alah... dungun kl guna hiway... dekat jer kan... hehehe...

tapi itu semua citer lama lah... orang pun dah lupa dah pun.. bukan lah nak ngungkit atau apa...tapi nak tunjuk.. betapa tak seronok nya kan.. jadik anak sulong...tapi itulah kekuatan aku... walaupun aku bukan lain baikkkkkk kan.....hmmm cenggitu lah... alah..bukan aku kata... dorang tak pernah tolong aku... tapi itu adalah tanggungjawab aku...aku buat entri nih... bukan nk menunjuk... jauh sekali nak simpati..hahaha... tetiba plak simpati kannnn... tapi itu lah kan.. aku rasa kekuatan aku kat situ,,... walaupun aku bukan kakak yang terbaik... bukan kakak yang baik macam kakak orang lain.... tapi itu lah aku... bangga lah aku... dah tuh sapa lagik nak bangga kan.. aku bukan ada mak pak nak bangga kan aku... bukan ada laki ke... anak2 ke... so... sendiri mesti bangga laaaa......

ada jugak satu yang aku etrkilan sampai skang.... tak dapat hadir ke majlis konvo adik aku... padahal... masa tuh.. adik aku dapat keputusan yang cemerlang... dan aku perlu pergi sepatutnya... tak pautu kan .. tak patuttt...
skang sumer tuh dah takde lagik... dah tak payah dah.... sbb adik2 aku dah besar2 skang dh kawin pun..so.. tanggungjawab itu bukan lagi dibahu aku... bukan kata aku lega bleh lepas tangan.... tapi... at least skang dorang dah ada lah famili dorang...

so .. walau pun ada orang yang lebih hebat bertanggung jawab... tapi bagik diri aku...itulah kekuatan aku.... bangga tau korang... dulu... aku sanggup cancel lah perancangan sukaria aku ngan kengkawan.. kalau dapat amanat dari ayah.. unless aku dapat menyelesaikannya dengan cara yang lain dan terjamin adik aku selamat lah... sebab tuh aku bangga...ngan diri aku.. hahahah... ini sesi mengenal diri tau...:D





Comments

azzey said…
adenium: kelebihan & kekurangan masing2 kannnnnn
Ayu Zuraida said…
i xpenh lupa sume tu long..dan i sndiri pnh cite kat madin tntg pngorbanan u pada i slma ni..tq long, i luv u..
PearlnScarf said…
setuju , anak sulong nie mcmana pun rasa tanggungjawab mesti ada punya
adenium said…
azzey - ye betul.... :D

Ayu zuraida - tq very muchh...

PearlScarf - ye betulllllll.... :D

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam