pengalaman pengembaraan baitullah -II

hai korang semua.... sebenarnya kan.... banyak yang aku nak share... tapi aku buntu... macam mana nak tulis.. seperti apa yang aku rasa... emmm mungkin cerita jenjalan aku tak tempat lain... senang2 jer aku bleh cerita... tapi yang nih..macam susah sgt nak share....

kembara baitullah nih... kalau nak cerita pasal journey nya... dah settle dah... tapi... kalau nak share pengalaman dan perasaan nih... susah nak cerita .. lagik2 plak menulis entri...hmmm...

bayangkan... kalau kita sayang seseorang... kita cuma bleh cakap ...'aku sayang dia' ...atau hebat sket... ' aku sayang sgt2 kat dia' ... cenggitu jer kot kita bleh gambarkan perasaan kita... tapi perasaan kita...hanya kita yang tau.....


cuba korang tgk dua dua gambar nih... seriesly...tak pernah aku terpikir... yang time umrah ramai orang sampai cenggini... aku ingat time haji jer,... emm sampai cenggitu skali aku tatau kan... tak berapa ambik tau selama nih sebenarnya... seriesly..aku know nothing bout ibadah umrah sebelum nih... aku cuma tau haji jer sesikit....tuh yang beriya baca buku... gi kelas persediaan... bertanya pada yang arif... taknak lah kembara ini mengecewakan aku kan...dah lah pertama kali.. dan bukan selalu dijemput ke sana...


susah sgt nak describe perasaan aku kan... kalau korang tgk gambar dua nih... apa perasaan korang... apa lagik yang pertama kali jejak kan kami kesini..??? ntah lah...mungkin perasaan kita berbeza...


pertama kali membuat umrah... selesai tawaf... solat sunat di belakang multazam... hati semakin sebak.... tidak tahu mengapa... sedar2...semasa sujud akhir... air mata bagai menangisi sesuatu yang amat pilu... berjurai-jurai air mata.... kenapa dan mengapa... hanya diri ini sahaja yang boleh menafsirkan nya... ya allah terasa sungguh kerdil diri ini.... ketika ini juga lah aku memohon semahunya kepada ALLAH... emmm ntah lah... i better dont say anything... (nih lah korang...susah sebenarnya aku nak cerita mende cenggini... ) .. alhamdulillah tawaf yang seterusnya...sudah dapat mengawal perasaan tidak seperti yang pertama... walaupun ada airmata yang gugur...

lihat lah lautan manusia tuh... masing2 mencari keredhaan allah... masing2 meng-ESA-kan allah... sebab niat yang satu itu...pergerakkan tawaf semasa orang ramai itu pun... tidak ada bezanya dengan yang kurang bilangan nya... mungkin agak terganggu sedikit... bila ada wheel chair... (sempat juga aku bersyukur dan berdoa- dapat tawaf ini dengan keadaan fizikal yang sihat, dan berdoa supaya dijemput lagi dalam keadaan yang sihat)...

ada kejadian... seorang jemaah kumpulan kami ini... tidak pulang kehotel... dalam 24 jam jugak... setelah selesai tawaf umrah yang pertama.... seorang pakcik... (yang datang bersama isteri dan cucu perempuan)...dipendekkan cerita... pakcik tu pernah cuba balik... tapi sekerat jalan.. dan pulang semula ke masjidil haram... menunggu orang menjemputnya... padahal... sudah ramai yang mencari... bukan sekadar di masjidil haram...malah serata tempat... tetapi tidak ditemui... (ntah lah... masa kejadiaan nih... hati kecil aku berkata... 'pakcik tu berada di masjidil haram' ...).. memang akhirnya pakcik tuh dijumpai di masjidil haram... ada juga mulut yang berbunyi... astafirullah... itukan ujian ALLAH pada pakcik itu... betul lah ujian itu untuk meningkatkan martabat keimanan kita...bayangkan... selama pakcik itu berada di masjidil haram... sudah tentu ibadah sahaja yang dilakukan nya...

atas tuh kawasana saie... di kawasan ini lah siti hajar berlari2 (antara bukit safa dan marwah) untuk mencari air untuk anaknya... 7 kali... emm jauh jugak..(aik..orang yang memang biasa jogging pun kata jauh...???) .. jika dahulu ditengah panas... tetapi kini... ditempat yang berhawa dingin....

jika sampai di kawasan yang berlampu hijau... jemaah lelaki digalakkan berlari2 anak... disini jugak...kita boleh berdoa memohon daripada ALLAH....

korang tengok tong kat atas tuh.... itu lah tong yang diletakkan air zam zam... beribu2 tong tuh ada kat masjidil haram nih..(dan masjid nabawi jugak).... pekerja yang memastikan air ini tidak kosong jugak sentiasa ada.... aku selama nih memang jarang sgt minum air zam zam... orang bagik pun... aku minum tak minum jer...sampai sini... tak boleh tidak... siap bawak botol... untuk bawak balik ke bilik.... nikmatnya minum air zam zam yang sejuk dingin ditengah hari (setiap masa)... atau basuh muka ... water cooler air zam zam pun banyak...


di kawasan bersaie tuh pun... banyak disediakan tong2 macam nih... dan water cooler air zam zam jugak... sudah banyak kemudahan untuk memudahkan proses beribadat kan...


adoiii,...series susah nak cerita lah... cenggini jer lah aku bleh bercerita... pengalaman yang fizikal jer lah kan... logikal (errr...spiritual )... susah nak describe... pertama kali pergi... hampir semua benda lah menakjubkan aku kan... so.. sambung lagik next entri ye... :D
gambar nih aku ambik dari seorang sahabat yang dikenali di sana... kak syikin... :D...



Comments

Lyn Yusoff said…
Sid,
Pengembaraan di kota suci tu mmg payah hendak diungkap kan dgn kata. Terasa kita begitu kerdil di sisi Nya.
Yang penting kesabaran & ketaqwaan hati kena ada kerana sesungguhnya kita hamba Nya yg hanya menumpang seketika di dunia ini..
Insaf.....
Liza said…
tgk gambar2 nie rasa sgt rindu pada tanah suci, Insyallah, ada rezeki nak sgt pegi dgn MBH
adenium said…
lyn yusoff - betul lyn.. memang kene banyak sabar.. tapi kan... bleh plak kita sabar kat sana.. kalau kat sini.. emmmm...

Liza - insya allah....kita doakan supaya ada rezeki kesana... :D

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London