pengalaman kembara baitullah - I

hai semua...kali nih....aku nak kongsi pengalaman kembara aku plak... walaupun.. ramai antara korang yang dah pergi sana.. malah berkali2.. tapi.. tak salah aku yang baru julung2 kali menjejakkan kaki nih nak kongsi pengalaman gak kot... sebab pengalaman kita si sana berbeza-beza....kata orang...masing2 ada bahagian masing-masing....

semua yang dijemput ke baitullah... menjadi tetamu allah... hanya dengan satu niat.. dengan niat yang suci... dan kita mesti akan sentiasa berdoa semoga dipermudahkan segala urusan ...sebenarnya kita sentiasa diuji semasa disana... macam2 ujian Allah turunkan... itu semua adalah untuk mengangkat lagik martabat keimanan kita... dengan kemampuan kita bersabar....so..jangan lah mudah berpandangan atau berfikiran negatif...di atas sesuatu ujian itu..

sepanjang di sana.. aku sangat bersyukur... kerana... banyak urusan aku dipermudahkan.. bayangkan.. tidak pernah menjejakkan kaki ke sana...tidak ada yang dikenali pulak tuh... walaupun..kadangkala... di sini.. aku selalu leka untuk mensyukuri nikmat tuhan...tetapi..apabila menjadi tetamu nya... aku rasa... sangat bersyukur.. kerana sebegitu sekali hikmah nya... ALHAMDULILLAH.... bermacam2 perasaan dalam diri semasa sebelum pergi.. tetapi.. setibanya disana.. aku rasa... diri ini seperti bukan aku jer.. mahu taknya.. aku sedikit pun tidak merungut mengenai hotel yang kurang selesa ke.. makanan ke.. atau apa sahaja lah... malah.. sanggup saja meredah segala dengan tenang....tgh panas dan bersesak... demi allah...sedikit pun hati aku tidak merungut ....malah hati dan jiwa ini...sungguh tenang...

bayangkan... aku nih agak... particular sungguh kalau pasal bilik air .... tapi berkongsi empat orang sebilik... dengan bilik air yang sempit dengan mereka yang baru dikenali... sedikit pun tidak ada rungutan... sungguh ..semasa di sana... aku sentiasa doakan semoga keadaan itu kekal sehingga aku berada di sini... tapi agak mustahil lah kan... atau aku perlu berusaha keras untuk begitu... insya allah...

bayangkan lagik.. kalau kat sini... nak ke jalan TAR pun aku tak pergi.. kecuali terpaksa sangat.. sengan alasan.. so forget bout JOM HEBOH dan seumpamanya tuh....panas dan crowded.. emm kat makkah.. sgt jauh lebih crowded dan panas nya.. subhanallah.. aku sedikit pun tidak merungut atau mengeluh... series aku pelik jugak dengan diri sendirik...apapun..aku bersyukur... memang itu yang aku doakan...

dah memang niat nak beribadah agaknya... kita sanggup ke masjid.. lebih awal.. untuk melakukan ibadah sunat yang lain... dan berzikir ke.. sambil menunggu waktu solat... kita yang menunggu waktu solat...jika disini... waktu solat yang menunggu2 kita.. :D

betul lah kata orang... jangan ada rasa sesuatu yang negatif pada orang...walaupun dalam hati... walaupun tidak merungut dan mengeluh seperti di atas... tapi aku kan manusia biasa... emmm ada tuh...aku memang agak tidak berkenan dengan ada beberapa makcik dan pakcik nih... bukan apa... dorang nih...asyik mengeluh.. dan senang2 jer meluahkan ketidakpuasan hati... so sebagai manusia yang tak sempurna... aku prnah lah berkata dalam hati ..' apa lah dorang nih... tak habis2' .. hahhhhh korang tau... apa terjadik.. hahah... masa kat madinah... aku sebilik plak dengan makcik2 tuh... so...korang tau lah...kene lah aku banyak bersabar dengan karenahnya... seb baik satu malam jer.. then ketua rombongan offer untuk aku tukar bilik... ALHAMDULILLAH...
adoiii... bukan tuh jer.. kebetulan makcik sorang tuh kurang sihat... solat di bilik jer.. bila aku balik masjid... dia bgtau lah yang dia tak sihat bla2.. dan kemudian tanya aku... bila ada lawatan ke pasar kurma dia nak beli kurma... emmm sekali aku terdetik di dalam hati ..' ya allah makcik nih.. tak larat pun nak keluar jugak..'...nak tau apa allah tunjuk kat aku.. balik dari ziarah... (kebetulan masa ziarah..ada sebuah bas lalu dkt kitorang..berdebu teruk... lemah terus aku)..aku rasa.. badan aku lain macam sangat... aku terpaksa makan ubat dan tido...so solat zuhur dan asar dalam bilik jer.. masya allah... dan dan tuh jer... abis niat aku nak solat tiap waktu kat masjid.. :(

sebelum kesana... aku dah buat lah jugak persiapan fizikal... exercise bagai lah.. bukan apa... jarak hotel ke masjid 200 meter... bayangkan nak pergi balik setiap waktu... balik hotel pun.. sekadar untuk rehat sekejap atau makan sahaja... tapi aku kan memang dah selalu buat exercise... takde masalah kot... fit lagik tau... walaupun dah bertambah sizenya :D... tau apa jadik.. semasa disana... kaki aku hampir2 nak cramp dah... kalau duduk bersila lama.. emm.. siap lah... berjalan tuh ok lah lagik... tapi nak rukuk..sujud bagai.. Ya Allah... tuhan jer yang tahu... sampai rukuk dengan kaki bengkok tau... tapi tetap kuat semangat... bersolat di masjid.... kalau ikut kan... nak begkok kaki pun tak mampu dah...

syaitan memang kuat menggoda disana... kata ustaz lah... tapi bayangkan... semangat kita lagik kuat.. so maknanya..kalau kat sini aku leka.. aku takleh lah salahkan setan.. memang nafsu aku lah tuh kan..:D ... bayangkan bulan puasa yang setan kene ikat tuh pun kita aku kadang2 terleka... so kita sendirik lah lebih dari setan tuh kan.. :D ... tapi betul tau korang...kalau ingat kan sakit kaki tuh... mengalahkan orang tua... tak pernah lah aku nak sakit kaki sampai cenggitu kecuali tercedera kan..anggap jer lah itu ujian allah...

emmm apa lagik nak cerita nih.... sorri lah takde gambar... malas nak resize ,... bleh ke alasan tuh... :D

Comments

bestnyaa.. mimie belum jejak lagik kesana... one day.... ... one day...
Lyn Yusoff said…
ape yg terlintas kat hati kita, pasti akan berlaku kan..
yelah bak kata my mum, segala tutur kata, perbuatan seharusnyer dielakkan..
tapi kita hanya manusia biasa.. even sikit pun.. kadang terkata gak dlm hati kita.. hehe
UnGu VioLet said…
MaSha Allah.. pengalaman yg sgt istimewa kan.. moga dpt kesana juga suatu hr nnt.. ameen...
adenium said…
mimie azimask - sama2 kita berdoa.. semoga suatu hari nanti kita dijemput.. :D

lyn yusoff - tepat skali lyn... kita tak sempurna... ada jer yang nak mengomen kan..hehe

ungu violet - insya allah.. ameen... :D

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan