catatan perjalanan : Kembara Baitullah - madinah

harinih kita sambung cerita kembara baitullah nih ke madinah plak... aku tak letak gambar lah... takde masa nak susun gambar ikut cerita (alasan!!!!) ... nnt aku bagik gambar2 plak ye... dari makkah ke madinah... lepas jer kuar kota... aku tido... sebb letih... emmm itu jer lah aku kan... sepanjang jalan tuh.. adalah padang pasir .. dan ada yang bebukit2 batuan...
pada hari jumaat 16 april... selepas solat jumaat... kami buat tawaf wida'... tawaf selamat tinggal... sebelom meneruskan perjalanan ke madinah....macam biasa... seawal 10 pagi kami sudah berada di masjidil haram... mungkin kita ingat awal... emm ada lagik yang lebih awal... maklumlah... masjidil haram ini sentiasa hidup 24 jam...

aku sentiasa berdoa agar Allah.. sentiasa mempermudahkan segala urusan semasa disana ...datang seorang nih... risau jugak kan.. alhamdulillah... tidak ada banyak masalah... keadaan panas dan ramai orang pun sebenarnya tidak ada masalah untuk kita semua tawaf... sebab tujuan kita ke tanah suci ini memang tidak lain.. kecuali yang satu itu kan... selepas tawaf tuh... nak solat di belakang multazam tuh... terdetik jugak dalam hati... mesti panas lantai untuk sujud nanti... tapi takde nya... biasa sahaja... sebenarnya... sungguh banyak kebesaran allah yang kita rasakan disini... nnt aku citer kat entri lain lah ye... nih kesah kembara aku jer dulu....

selesai semua.. kami bertolak ke madinah dengan bas... mengambil masa dalam 6 jam jugak... kami berhenti solat asar di tengah jalan... ala2 rnr lah... tapi jangan lah korang banyangkan rnr di tempat kita... memang kita perlu sangat bersyukur dengan rnr di tempat kita nih... walaupun sedemikian keadaannya bila cuti panjang.....tetapi...di sana.... jika ada air untuk wuduk... tempat untuk solat dan .. kedai untuk mengalas perut jika perlu.. sudah mmadai aku rasa....

sampai di madinah... kami terus makan malam...dan diberi bilik penginapan... hotel dimadinah.. memang jauh lebih baik berbanding di makkah..( saya bukan pergi dengan pakej umrah yang berpuluh ribu hengget untuk saya tinggal di hilton atau le meridien di makkah ye.. :D)....
aku msih sebilik dengan macik A... tetapi bersama 2 jemaah yang lain... bukan lagik yang dulu... emmm.. agak tidak menggembirakan... itu lah.... jangan terdetik yang tidak baik di dalam hati... kan dah tak gembira.. (hehe..aku kongsi kan di entri yang lain citer nih ye...) ... jemaah perempuan.. dinasihatkan solat dibilik sahaja malam itu,... memandangkan keadaan fizikal mungkin tidak mengizinkan... walaupun hotel kami sangt dekat dengan masjid nabawi...

owh ya... keadaan di madinah... agak berbeza dengan di makkah... keadaan ini membuatkan aku rasa agak kurang seronok... memang perlu kan keimanan yang kuat disini... walaupun... sudah tidak ada umrah... tawaf... dan sebagainya disini... bak kata orang... hanya ibadah biasa... solat...zikir... baca alquran dan sebagainya tuh.....

tetapi dimadinah... untuk masjid nabawi... dibenarkan masuk melalui pintu2 tertentu sahaja... perempuan... di pintu 25... dan lelaki dipintu 1 kalau tak silap... ... dimasjidil haram... bebas masuk mana2 pintu... aku selalunya... ikut pintu king abdul aziz no 1 dan 2... kalau dimasjidil haram... memandang kan itu hala mudah ke hotel.. atau dr hotel... tapi ada jugak sesekali ikut pintu lain.. pintu 7..9... 10. dan sebagai nya.. emm ada lebih kurang seratus pintu kot... ikut escalator... bawah tanah.. (citer ulangan...sbb takjub sgt ngan masjidil haram... :D) semua tempat aku cuba untuk ibadah kat masjidil haram nih...dan masuk agak bebas lah jugak.... tapi di masjid nabawi.. semua beg siap kene check... kalau kantoi...hp ngan camera memang tak boleh bawak.... so beratur a.k.a berebut lah kami nak masuk ke masjid nabawi.. menunggu giliran....

pagi pertama di madinah.. kami cuma ziarah dalaman masjid nabawi.... seperti... ke makam rasul... baqi' (perkuburan para sahabat etc)... dan raudhah.... aku hanya menyampaikan salam dari luar makan sahaja... memang ada kubah hijau menandakan itu makam rasul.... kemudian aku ke raudhah... sudah ramai orang disitu menunggu giliran untuk masuk.... dan biasanya..dibenarkan msuk mengikut negara.... malasysia dengan indonesia... masa aku sampai tuh... sudah ramai warga indonesia yang sudah agak lama menunggu... alhamdulillah tidak lama sangat kami menunggu... selesai solat sunat ..mengaji bagai... lebih kurang satu jam sahaja... giliran malaysia dan indonesia dapat masuk...kalau ikut kan hati... nak sahaja aku turut sama rempuh orang ramai tuh... untuk mudah masuk ke raudhah... tapi... aku bersama makcik A... takkan nak tinggalkan... so aku pegang tangan makcik A.. cuba bantu dia secepat mungkin... takperlah... tak dapat kedepan untuk solat pun... dapat masuk ...solat dan berdoa kat raudhah pun sudah beribu rahmat rasanya....

alhamdulillah.... rezeki kami lagik agaknya... baru nak mula solat... polis arab tuh... menarik tangan aku kedepan....'ibu...solat didepan'... aku terus jer tarik tangan makcik A ke depan... selesai solat... jer... polis arab tuh dok tepuk bahu aku...' sudah solat keluar ya ibu..' ..tapi aku masih disitu... dan selesai doa... baru aku keluar... tanpa gangguan.. alhamdulillah....
semasa di madinah... kesihatan aku agak terganggu sedikit... kerana dlm keadaan panas dan berangin tuh... so agak berdebu.... adalah alah sedikit... tapi masih terkawal...

hari keduanya... ada ziarah sekitar kota madinah... pertama sekali.. kami ke masjid kuba' ... ada hadith (atau sabda nabi atau yang seumpamanya..aku lupa) menyatakan.. jika kita berwuduk dari kediaman dan menunaikan solat sunat di masjid kuba' .. pahalanya.. seperti melakukan umrah... emmm.. kene paham elok2 ayat tuh.. pahalanya seperti melakukan umrah.. sebab ada jugak yang kira dia buat umrah.. bukan macam tuh kan...

kami juga ke pasar kurma.. emmmm.. tatau nak beli apa.. sebab ramai orang... dan macam2 plak ada kat situ... tapi sempat jugak lah grab mana2 yang sempat... selain tuh ada ziarah ke.. jabal uhud... dimana berlaku nya perang uhud... melewati sekitar kawasan perang khandak... masjid kiblatain...iaitu masjid dimana rasul mendapat wahyu semasa solat untuk menukarkan arah kiblat dari menghadap ke baitulmaqdis ke baitullah.....

owh ya... kami jugak.. dibawa ke satu kawasan yang dikenali sebagai bukit magnet... ada tarikan magnet disitu... bas yang kami naiki.. boleh ditarik kedepan.... apabila dalam keadaan 'free-gear' ... kebesaran allah kan... kemudian kami dibawa melawat ke kilang mencetak alquran.. tetapi hanya jemaah lelaki sahaja yang dibenarkan masuk.. dan diberi sebuah alquran percuma...

kami tinggal di madinah sekejap sahaja...pada pagi 19 april.. kami sudah bertolak ke jeddah untuk perjalanan pulang ... perjalanan mengambil masa lebih kurang 6 jam itu... aku banyk tido sahaja... sebab keadaan kesihatan kurang memuaskan.. aku dah mula selsema dan nak demam.... sampai dia riport jeddah.. kami uruskan segala urusan sebelum penerbangan dan menunggu waktu berlepas..

penerbangan malaysia airlines... MH151 jam 9malam (9.30 exactly)..berlepas dari KAAIA dan selamat mendarat di KLIA pada jam 1030 pagi... alhamdulillah.... dan thank to my fren hafiza yang fetch me from KLIA.... aku berdoa... semoga aku akan dijemput lagi menjadi tetamu allah.....
so macam tuh lah lebih kurang kesah perjalanan aku... nnt aku share pulak pengalaman semasa berada di kota-kota suci ini... great experience ever... betul... mungkin sebb aku baru pertama kali pergi aku cakap begitu... tapi..cuba lah korang tanya pada mereka yang sudah beberapa kali dijemput menjadi tetamu allah... mereka jugak merasakan begitu... malah lebih dari itu.....itu lah kebesaran jemputan ini agaknya...


Comments

Lyn Yusoff said…
Alhamdulillah..
semuanya berjalan dgn lancar..
rase seronok sgt dpt membaca catatan u ni. Penat bkn alasan, yg penting masing2 berusaha mendapatkan sebanyak mungkin ibadat disana..
Dy said…
Dulu masa saya buat haji, ke madinah dulu...memang saya tak berapa sesuai dgn keadaan berdebu disitu....saya kene senantiasa pakai penutup hidung..dan memang saya sakit tekak dan hidung berdarah...tapi Alhamdulillah tidak di Makkah Al Mukarramah ...
minum asyir mangga tak kat makkah?
atty's said…
seronok baca catatan kembara sid..
adenium said…
lyn yusoff - alhamdulillah... ada banyak lagik cerita nih lyn.. follow tau..:D

Dy - yesss.... saya pun suka makkah lebih hehhe... mangooooooooo memang besttt...minum plak lps balik solat zohor yang panas tuh... hmmm :D

atty's - more entries to come kakty... :D

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan