mari memasak : kueh keria

hahaha... episod masak lagik... masak senang...kueh keria... biasa lah aku...kalau dah lama tak masak.. mula lah dok pikir...nak masak apa.... hmmmm kueh keria... senang jer... sama jer senang nya macam ko beli keledek... kopek kulit...goreng...hahahahahahah

bahan bahan...haruslah keledek..... ngan tepung.... ngan garam sket.... dan gula......

keledek tuh... direbus... sampai empuk... lepas tuh... lenyek kan... sampai penyek... heheh... kemudian tambah kan tepung dan sedikit garam.... tepung tuh ..agak2 lah... jgn lah nnt dah goreng jadik macam keras tepung jer plak kan......
lepas tuh bentukkan lah macam gelung tuh..... lepas tuh... goreng kan... sehingga kekuningan....
tadaaaa... macam nih lah rupa nya selepas di goreng... then...boleh lah salut ngan gula... errr ..salut ke... aku blend dulu gula ... lepas tuh... golek2 kan kuih keria nih atas gula tuh.....
senang kan... hehehehe...kalau tatau nak buat apa untuk tea time tuh... bleh lah cuba... hehehe... apatah lagik kalau dah takde aktiviti.... masak jer lah kan... :P








Comments

haya_yaya said…
kalo akak,gula tu masak dgn air smpai pekat ckit,pastu masukkan sume kuih tu..gaul..gituuu..
~~lap ailio~~
adenium said…
haya_yaya - biasa orang buat cenggitu kan kak... esse... tak suko manih sangat nih..hehehe

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan