jom masak : ayam goreng kunyit bersayur

puan-puan... adik kakak... tuan tuan dan abang2 jugak..... dah lama... dapur kat blog nih tak berasap kan.... kekdahnya... aku masak mende yang dah bagik tau kat sini... atau.. masak malas nak snap bagai.. nak citer semua kan....so.. kita kembali bersiaran dari dapur mayangkelapa... hehehe

resepi sempoi aku (read:malas)... ayam goreng kunyit jer sebenarnya... kang mampos korang bantai aku... ayam goreng kunyit pun nak kasik tau resepi kan... so... menggunakan kekreatifan memasak... aku pon buat lah tajuk nama masakankannya lain sket.... dah kawan aku lah nih... tetiba kata nak makan ayam goreng kunyit... hek elehhh..... sebeblah mata jer tuh kan.. nak makan sayur gak dia nih..... tetiba blink2 idea datang.. hahahaha

okeh.. bahan bahannya.... ayam... sayur...aku guna asparagus.. boleh jugak nak guna kacang buncis..kacang panjang... atau sayur yang seumamanya lah..... cendawan pun sodap aku rasa nih...
kemudian... bawang... garam...kunyit dan serbuk perasa.... owh ya,.. kalau mau pedas... tambah kan lah cili padi ke kan... memang aku letak cili padi potong gak lah.. dah .. peng-request makan pedas.....

ayam yang dan dipotong kekecik... dan digaul garam dan kunyit.... kemudian di goreng.... so jadik lah macam diatas tuh.....
kemudian ... gorengkan bawang... dan sayur tadik... letak lah serbuk perasa sket kan.... ehh tetiba teringat.... kalau letak tempe pun layan kot... jappp... tempe.. sayur dan ayam... ok tak.... ok kot erk... hehehehehe
kemudian... bila dah masak .. campur kan ayam... seperti gambar diatas tuh ye puan-puan... senang kan.. tadaaa... sedia dihidangkan..... hahahaha....
so kalau tengah dalam mood sempoi( a.k.a malas) ... bleh lah cuba resepi nih... hehehehe....selamat mencuba....




Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam