catatan perjalanan : summer part I

lama tak buat catatan perjalanan... err... last skali masa gi jakarta-bandung arituh... hmm kira lama lah jugak kan... well sebab semalam dah bagiktau... nan ado trip ke PARIS buat masa terdekat.. (kalau jadik sure dah balik baru korang tau.. haha) .. so.. meh lah aku mengimbas kenangan di europe... sebagai satu catatan perjalanan...



cerita aku ke europe nih dah lama... tahun 2006 dulu... trip nih adalah official trip yang telah aku ambik peluang jadikan nya tak official sgt.. bila berkesempatan.. sebenarnya.. aku ada attachment kat GERMANY... sebulan jer pon... apapun.. kira BANGGA jugak lah.. sebb setelah di short listed-kan sebanyak 40 resume.. CDC(germany ) telah memilih aku sebagai salah seorang daripada 13 orang yang menyertai attachment ke GERMANY...



kumpulan kami bertolak ke sana sehari sebelum final world cup 2006 yang memang diadakan di GERMANY.. err.. kira2.. sampai sana..sempat lah join the crowd tgk kat big screen...



masa tuh adalah summer... tapi masa mula2 sampai.. cuaca not so bad... masih terasa sejuk... penerbangan selama 12 jam dari KUALA LUMPUR ke FRANKFURT tuh.. aku memang tak selesa... sebab aku masa tuh demam teruk.. dan kene ambik injection untuk cepat baik.. dah lah flight penuh... dan tak boleh upgrade ke business class... masak jugak lah .. kalau sihat no hal ..hehe



kemudian... kumpulan kami di bawa ke colonge (koln) .. untuk diberi pendedahan tentang sosio-ekonomi... sosial ..kebudayaan dan sebagainya lah tentang tanah kelahiran nazi nih... so.. kat colonge pun seminggu jer..






kat situ kitorang stay kat hotel renaissance.. dari hotel ke CDC tak lah jauh mana.. adalah dalam 30 min jalan kaki kot.. memula tuh naik tren jugak lah... satu ke dua stesen ntah... dr hotel nak ke hansaring... tapi ..bila hari kedua.. terus jalan kaki jer.. ada jugak sekali.. yang pepagi lepas breakfast... aku kuor awal.. naik tren.. gi stadium.. aku memang suka lah tgk stadium kat sana.. kat colonge.. satdium nya nama...rhein energie stadion ... dan yang memula rasa mcm 'owhhh' jugak bila nampak berderet merc yang dijadikkan teksi.. heheh....
hmm masa tuh tak sabar jer nak ujung minggu bukan apa... nak bertebaran dengan sesuka hati kat bumi nazi nih lah.. heheh... mau tak nya.. some of us ..masa dlm kelas tuh.. kalau ada jer masa terluang dah survey2 tiket keretapi (ICE- InterCity Express) nak gi Amsterdam.. hahah.. to be exact... masa 1st day okkk... termasuklah aku tuh... luckily... we got 1st class ticket from colonge to amsterdam... for about 100 euro shj.....
ujung minggu tuh jugak.. kitorang dibawa.. ke BACHARAH... nih.. tak jauh lah jugak dr colonge nih... nih kira kawasan perkampungan jugak... memang CANTIKKKKK... dan tuh kene naik chair lift kat kawsan sekitar situ jugak.. lupa dah nama...memula cam gerun gak naik tuh.. tapi.. takkan aku jer sorang nak tinggalkan. hehehe... bila dah sampai kat tengah2 'perjalanan' chair lift.. dengan tgk kawasan berbukit... dan Rhein River tuh.. dah lah angin bertiup... huhhhh... ala2... terdiam ... sebab sedikit cuakkk.. hahahaha....





travel kat europe time summer nih best jugak.. sebab siang yang pjng... masa memula sampai tuh... maghrib kat kol 10 malam.. kalau kol 5 pagi tuh.. dah abis subuh dah... so.. kira bleh ronda jalan.. sampai penat lahhh... balik tido jer terus... dah.. kol 10 malam baru nak gelap... heheheh....
tak semua yang join gi amsterdam... ada gak yang nak merayau kat sekitar Colonge tuh jugak... well aku yang travel dengan duit terhad nih... memang takdelah shopping ... tapi aku memang sanggup lah habiskan duit untuk tiket train... nak gi tengok tempat orang... dan kalau singgah kat satu2 tempat yang ada HRC tuh... hmm beli HRC stuff jer lah... owh ya.. since aku ada all access HRC card tuh.. kalau kat europe bleh collect point untuk setiap pembelian... dah punya suka sgt beli HRC stuff..dalam masa sebulan tuh jer.. aku dah bleh redeem satu tshirt HRC.. hahaha...
masa kat amsterdam.. memang tak lepas lah naik cruise ... senang... bleh tgk banyak tempat dalam masa singkat... hmmm dan memang redah jugak lah RED LIGHT DISTRICT... hehehe...
dah jugak.. aku sgt lah suka tengok terompah kayu tuh... tapi aku memang tak beli lah pon... pikir... kalau beli pon.. bukan guna... (read:jimat duit yang terhad) ... hahaha... walaupun dalam hati.. ken main nak beli... :P
dan... mungkin yang aku sgt jakun... dan teruja... adalah bila tengok windmill tuh... huhhh... selama nih.. aku tgk lam tivi jer... dan memang ada kecik2 dulu nak sgt tengok yang betul2... walaupon dah besar pajang baru dapat tengok.. hmmm dapat gak lah kan... hehehe....
orang melayu kata belanda... tuh lah holland atau neitherland... hmm negara yang mukabumi nya berada di bawah paras laut erk.. ke camner.. lupa dah... selalu aku dok pikir2... cemana tuh... heheheh




hmmm... selepas seminggu ... kitorang dah kene berpecah... untuk ditempatkan dimana2 company yang telah di-assigned ... hmm masa tuh luckily... ada ada partner yang sama2 kene attach ke Reutlingent... Automotive Lighting Rt..
so... pagi isnin minggu berikutnya tuh... kene lah kitorang memeriahkan stesen keretapi colonge untuk menuju ke destinasi masing masing.... yang bagusnya sistem keretapi kat sini... hmmm memang efisyen lah.. dah tuh... kalau kita ada tiket yang siap ada no seat... dah tau kat mana kita nak berdiri untuk tunggu train... bukan apa.. train kan berhenti tak lama.. kang terlari lari lah plak nak kejar kang... hehehe
dari Colonge nak ke Reutlingent... kitorang naik ICE samapi ke STUTTGART... dan tukar naik regional train ke Reutlingent.....
hmmm ok lah untuk part satu nih... nanti kita sambung lagik... mungkin ada yang cakap.. ' ntah tahun bila punya trip pun nak cerita ' ... ehhh ehh nih blog aku kan.. bukan apa... kalau ada catatan cenggini.. aku bleh ingat... kalau tak... nnt aku lupo... dah lah nak kesana lagik.. kalau orang macam aku nih... bukan selalu... dah plan bebaik pon kengkadang bleh cancel...
ok.. tunggu sambungan nya nnt plak ye.. :D



Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London