cerita di hari raya

dah berapa hari raya arinih... meh lah nak citer sket ...suatu hari di hari raya.... owh ya... akhirnya... tahun nih aku pulang jugak beraya di DUNGUN... dalam nak balik tak balik...nak balik tak balik... akhinya balik jugak....

perjalanan balik ke DUNGUN menumpang kawan aku... perjalanan yang sgt smooth.... kol 6am dr kl.. kol 10am dah terpacak kat dungun... walhal... kazen aku.. dr kat2 kol 12 malam nya... kol lapan baru sampai dungun... owhhh kesiannya....

petang sebelum raya... aku dah menziarahi pusara ayah... tahun nih pergi petang sebelum raya tuh... akdang2 pergi pagi raya... mana2 yang sempat lah... kadang2..pagi2 raya kalut... dan buat2 kalut...tup2 ,..matahari dah terik atas kepala...

masak gak lah buat santapan dipagi raya kan... so.. dengan bantuan cik NONA... aku berjaya menghasilkan ketupat nih... tak kesah lah nak panggil nasi himpit ke... ketupat ke.. apa ker... janji bleh makan ye.... sebenarnya.. malam raya tuh... aku dilanda sakit perut akibat tidak berpuaa di siang harinya...so.. lps berbuka mereka2...berkunjungan ke rumah pakcik aku.. buat apa yang patut... aku ketidoran sahaja.....

sate ini adalah ditempah oleh tuan rumah i.e adik aku tuh lah kan... len kali... masa tempah tulis nama elok2... kan dah haru... booking nama lain... nak ambik bagik nama lain... buat lah nama lain pulak kan... 'kereta' itu orang kat pasar tuh yang punyer...

dalam keadaan yang sakit pada malam itu.....setelah menelan paracetamol... aku berjaya melelapkan mata..dan bangun kol 3 pagi... hishhh ..mau tak bangun... janji nak buat rendang... nak rebus ketupat cik NONA... so... bertungkus lumus di dapur se-awal 3pg ... menjayakan diri aku... menyediakan rendang nih...rendang apa..??? rendang ayam..hahah.. alah.. kalau ko letak bahan asas nak buat rendang... jadik lah rendangnya kan... tapi jgn lah suh aku buat rendang tok ke.. itu aku tak reti lah....


so... pagi tuh... selepas ke rumah pakcik aku.. dan makcik aku... tetiba aku ambik kesempatan visit few jirans.. kat kawasan umah aku dulu... kat kampung tempat aku tinggal tuh la... dolu masa kekecik ...ada lah beraya .. skang.. dah lama tak pergi... tapi takde lah aku nak round satu kampung kan... sempat lah pergi ... umah .. mana jiran2 yang memang rapat san aku biasa masa kecik dulu...


owh ya.. aku mana ada kawan sgt kat kampung nih... lepas standard six... terus gi boarding school... so.. tak kawan dah ngan kawan sekampung..hahah... berlagak... takde lah.. aku nih kan ker..homely type... so balik umah dok umah jer lah... KONON...

ni lah umah arwah ayah aku dulu... dah usang giller nampak umah nih... maam agak terbiar jer... rumah kayu nih..kalau takde penghuni...cepat jer naik anai2... so.. kitorang sewakan jer... teringat zaman arwah emak ada ... huhh.. bersih giler halaman umah aku... usah kata nak tgk sampah berteraburan.....satu rumput pun tak berani nak meninggi....


petang raya tuh jugak... aku sempat gi umah sorang kawan lama... yang actually baru jer berhubungan semula... dh selalu gak keluar minum2 kat KL nih... dah tuh... sempat jugak... jumpa sorang lagik kawan..yang memang tak pernah jumpa dah sejak lepas primary school tuh... LAMANYA kan....


malamnya pulak... jiran adik aku datang bertandang.... so takde lah kitorang meneruskan episod raya... dah tuh..kepenatan pulak... terus TIDOOOOOOO...


hari raya kedua... seawal pagi... dah meneruskan episod raya... mana tak nya... malamnya aku dah nak balik KL semula kan....so pergi lah mana2 umah makcik pakcik aku yang belom disinggah....


terasa singkat jr plak waktu cuti raya aku.... petang nya...lps asar..dah kene bergerak ke KUALA TERENGGANU... sebelum tuh sempat lah jumpa dan jugak singgah umah pakcik aku yang seperjalanan ke KT tuh....


huhh,... nasib baim ada informer bgtau jalan jem... so guna jalan alternatif.......dah alhamdulillah... boleh lah tak terlambat sampai ke airport....

penuh giller manusia.. tuh aku snap gambar masa orang dah kureng lah... ramai tgk bebudak ...nak gi study kat mesir kot gayanya... hmmm patut lah oenuh Malaysia Airlines.... memula rasa macam nak ngator orang gi mekah... skali tgk ramai bebudak gitu.. mesti dorang nak gi sambung belajar tuh....

sempat borak2... minum dulu kat cafe kat situ... biasalah... exactly nak terbang baru lah masuk kan... flight delay gak sket.... tapi overall ok lah....
sampai KL cenral.... lrt pun dah closed... naik cab jer lah.... traffic dah lengang... dlm 15 lelebih sket jer dah sampai ....
so...cenggitu lah... episod awal aktiviti raya aku... hehehehe... dua hari beraya di kampung.... lepas tuh sambung lagik raya.. dan lagik.... dan lagikkkkkk

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London