aku dan puasa.

puasa tak hari nih...?? huhh... ada ke tanya soklan cenggitu bulan2 puasa... hehehe... tapi biasalah... pompuan kan ada yang exceptional kan... tapi kan... kalau memula puasa tak bleh puasa nih... sedih kan.. orang semua seronok nak puasa... kita pulak tak bleh puasa... tapi nak wat camner erk.... aku.???? puasa lahhh...

skang puasa dah biasa jer rasa... maksud aku.. kalau nak cakap dari segi tahan diri dari lapar dan dahaga lah... kata selalu puasa ...berdiet bagai kan... so... menahan diri dari dari lapar dan dahaga...bukan lah cabaran besar kot... tapi menahan diri dari mende lain yang bleh buat kurang pahal puasa tuh kot... cabaran yang maha besar... heheheh

teringat masa kecik2.. seronok kan.. kalau puasa kecik2 nih... konon puasa sekerat hari... hahaha.. mana lah ada istilah puasa sekerat hari... puasa masa kat skolah jer lah... balik skolah makan... sekerat hari... campur sekerat hari... jadik sehari... boleh..??? ... hahaha... dari segi istilah pun dah salah kan.. hahaha.. tapi sebagai budak2... kalau nak mula asuh untuk belajar berpuasa... bleh lah kan... hahh..haziq pun nak puasa... 'isap puting takper bah.. puting takde apa2... tak boleh minum susu.. makan nasi... haziq nak puasa..' cenggitu lah dialog haziq ngan abah dia...hahahaha

masa aku kecik2... bila tiba bulan puasa... mula lah suka sebab dapat main bunga api bagai kan... dulu... merata2 main bunga api ...tapi takde lah kes kes series macam skang... ada kot satu dua yang biasa biasa... lepas berbuka jer... terus keluar main bunga api.. siang dah janji ngan kengkawan.....

lepas tuh... korang ingat tak... dulu... pengumuman puasa ke tak ke.. raya ke tak ke.. wahhh wajib tuh dengar... berkumpul depan tivi.. biasa... masa berita lah... stop jap.. bagik laluan kat pengumuman tuh.... tapi pengumuman puasa mungkin tak se-excited nak dengar pengumuman raya kot kan...

time berbuka... memang paling seronok... aku dulu duduk kat kampung... mungkin pasar ramadhan dulu pun.. pilihan nya tak sebanyak sekarang kan... tapi paling penting ada air batu... kalau aku.. memang peminat setia air sirap... ayah pulak.. mesti ada air panas.. ngan apa2 air sejuk...yang biasanya selain dari sirap ke... adik aku plak.. nak air lain gak...(seb baik masa tuh baru sorang adik)... bayangkan.. orang dua tiga orang jer.. mak dah kne buat mcam2 jenis air... azan jer... gulp gulp gulp minum air.... dah penuh perut... nak makan pun tak bleh dah... hahaha

aku memang susah nak bangun sahur dulu... sbb tak lalu nya nak makan.. tapi masa tuh kene paksa lah kan... kang.. senang2 jer mintak tak nak puasa... hehehe... so.. kalau nak bangun ahur.. memang wajib kene ada telur dadar... bau mak aku goreng tuh... bleh lah nak bagik senang sket bangun.. senang sket jer.. tapi skang... takde masalah dah nak bangun sahur... tapi bangun jer lah.. siap2 kan makanan ke.. makan nya... kurang lalu lah... minum air pun jadik lah...

huhh...kalau nak citer... aku dna puasa nih... sampai petang karang korang baca pun tak abis.. hehehe... dah lah... meh kita gi baca bacaan yang bermanfaat sket hehehehe...

Comments

Dy said…
Haziq budak tembam tu pose tak? hihihi...buleh diet nih
adenium said…
dy - tak poser lah.... kang kurus kot tak kiut plak..hehehe
Liza said…
klasik kan cara penyampai mohor besar raja2 announce puasa dan raya, dari liza kecik sampai sekarang, still style cam tu gak
adenium said…
liza - hahahah... betul sgt... agaknya... kerusi pun yang sama kot..heheh

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam