puasa ker

owhh...puasa bulan ramadhan belum lagik... sempat lagik nih.. kepada sesapa yang belum habis mengganti puasa tuh... aku ada azam untuk tahun nih... nak puasa bermula bulan rejab ... syaaban ..dan seterusnya ramadhan... insya allah.... impian lah kan.....





4 5 tahun dulu pon aku memang pernah buat puasa terus 3 bulan nih.... hari yang boleh puasalah kan... tau jer pompuan nih... ada hari hari yang tak payah puasa.. hehehe... dua tahun berturut2 aku buat... lepas tuh... dah tak buat... so.. tahun nih... berazam nak lah buat semula....





banyak niat suci nak menghabis kan puasa 3 bulan nih... bila terbaca fadilat2 nya... so.. tetiba terasa nak buat.. bukan apa... sepanjang tahun tuh... diri kita yang tak sempurna nih... banyak jer buat salah silap kan... dah tuh... puasa ramadhan pon belum tentu sempurna pahala nya... hmmm... tak salah lah... kalau kita cuba yang terbaik untuk menyucikan diri nih... hahaha...





tapi puasa 2 bulan nih.... tak wajib... so kalau mana2 yang terpaksa tak puasa tuh.. aku takde lah puasa... hehehe.... kalau takde hal... puasa jer lah... hal tuh.. adalah hal2 yang berkaitan jemputan makan lah kot... kalau hal lain... takde masalah... masih boleh berpuasa...





selain tuh... berpuasa nih... boleh jugak mengawal nafsu makan ... tau lah kan... aku dan makanan memang tak boleh dipisahkan... hahahaha....





apapun..semoga aku berjaya lah dengan misi aku nih... dan semoga mendapat keberkatanNya... insya allah... :D





*amalan rejab menyucikan badan, amalan syaaban menyucikan hati, amalan ramadhan menyucikan roh*






Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam