jom masak : kacang phool





selamat bersiaran kembali puan-puan.. dari dapur mayang kelapa....sekali lagik kita memasak sempoi.... hmm kali nih... kacang pool... foul.. phool... atau macamana sahaja ejaan nya.... tapi bunyinya tetap 'pool' ye....



aku memang suka lah kacang pool nih.... tapi kengkadang... susah jugak nak carik... sebab bukan semua tempat ada jual... eohh skang tidak lagik.... sebab dah ada foul medammas yang dalam tin nih.... (dah lama kot ada pon.. aku jer yang baru tau....)



ada gak aku google2 macamana nak masak mendealah nih.... so macam2 resepi lah ada.... ada yang letak mince beef lah... ada yang guna baked bean lah... macam2 lah.... hmmm yang aku penah makan kat few places... kl nih ada... jb ada.... spore ppun pernah... takde lah pulak dorang letak mince beef bagai... well well well.... itu semua ikut selera lah ye.. hehehe.... dan i go for simple.. hehehe



dah tuh... kalau nak masak... kene letak jintan bagai kan... being me... ehh aku penah kot beli jintan.. tapi kalau nak tumbuk bagai tuh... agak malas disitu... (ko hengat aku rajin sangat ke.. malas jugakkkkk).... lagik pulak.... jintan pun baru tau rupanya... hahahah.... tapi.. kan.. aku dah tgk.. mccormic ada jintan.. wahhh senang... boleh ku beli... aku suka guna mccormic nih... paprica ..black pepper.. apa2 lah.... ehhh memalut panjang lah.... jom kita ke resepi kita ye....






bahan2nya....



1 tin foul madammas



2 biji bawang besar.(1 biji setengah untuk tumis.. setengah lagik untuk ditabur selepas dah masak)



1 biji cili hijau



rempah kurma



pes cili (jika mahu)



sos tomato dan sos cili



minyak



garam dan serbuk perasa






cara-caranya....



panaskan minyak ..dan tumiskan bawang besar yang dipotong dadu... kalau nak pedas sket..letak pes cili... tapi aku tak letak... kemudian masukkan sedikit air..... lepas tuh plak... masukkan serbuk kurma....



bila dah naik bau... masukkan lacang pool tuh.... kalau nak blehnd dulu pon boleh.. atau.. nak hancur kan masa masak pon ok.. aku hancurkan masa masak jer... then masukkan air lagik... hancurkan lah kacang2 tuh....



last skali.. tambah lah sket sos tomato..sos cili.. garam dan sebuk perasa... masak hingga pekat....




ok.. dah masak pon.... lepas tuh.. taburkan cili hijau... dan bawang besar tadik sebelum makan... nak perah asam limau pon ok....






biasanya... orang makan dengan roti... oppss lupa.... goreng lah telur sebijik kan.. letak kat atas tuh... reason dia aku tatau kenapa.. tapi memang cenggitu lah gaya memakan nya...






senang kan...??? selamat mencuba... :D
















Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London