Cikgu dan Murid

Kebelakangan nih... Banyak kesah cikgu dan murid.. Paling sadis kalau ada libatkan kematian... Ngeri betul dengar.... Aku pon ada pendapat sendiri mengenai isu ini....

Aku sebagai seorang guru:
Wahhhh.... Aku jadik pendidik... Hmmm layak ker... Ehhh aku ada jugak jadik cikgu ganti dolu2...masa cuti matriks... Dah tuh... Kan aku terkenal kat kampong... Ada jer panggil jadi cikgu sementara... Tapi kejap2 jer lah.... Paling ✗ best klu ngajar kelas corot... Tuhan jer tau camner... Ajar kelas murid pandai best... Hhaha... Ehh tapi skang aku cikgu gak..... Ehhh trainer lah... Ngajor orang dah keje... Hhehehhe

Aku sebagai seorang murid:
Huhhhh yang nih payah aku nak citer.... Hahahha... Hmmm masa primary school ok lah.... Still under parents supervision kan... Memang tiptop lah... Dr darjah 1 -6 .. Setiap kali exam... Aku ✗ pernah dapat no lain... Selain dr no 1.... Hahahhah
Tapi bila dah masuk secondary school... Hmmm gi boarding school... Wahhhh tetiba terlepas dr pandangan mak pak... Naik tocang.... Aku nih bukan lah pelajar bermasalah sgt.... Tapi... Agak selalu lah langgar peraturan.. :p
Pendek lata... Apa jer denda yang ada... Jalan itik depan dorm senior..... Lari keliling padang tengah2 malam.... Ketuk ketampi seratus kali depan bilik warden sampai lembik lutut (bilik warden bertentangan hotel boys... So bayangkan dorang cuci mata) .... Cuci kolah... Cuti toilet.... Etc.... Semua denda tuh aku dah biasa tau...hahahha.... Tapi sebab aku tau tujuan mak pak aku hantar ke boarding school.... So ....walaupon dah tersasar.... Takde lah jauh... Boleh lah berpatah balik ke pangkal jalan.... Hahahha..... So skang jadik lah manusia.... Walaupon bukan manusia cemerlang...... Hmmmm itu semua dulu.... People change.... Lagipon dulu... Zaman remaja....semua benda kita nak cuba kan.... Hehhehe

Pandangan aku pada institusi pendidikan sekarang:
Guru nih adalah pendidik.... Jika kita nak mendidik anak bangsa.... Kita perlu mendidik diri kita dulu..... Pendidik sekarang bukan macam pendidik sekarang.... BUKAN SEMUA lah.... Ada segelintir pendidik yang berjiwa PENDIDIK TEGAR.... Ye memang aku ✗ nafikan...
Tapi ...apa yang aku sedih.... Segelintir pendidik yang menjadi pendidik sebab sukar mendapat kerjaya lain... Aku bukan suka2 nak menberi pendapat.... Pengalaman hampir setahun bekerjasama dengan golongan pendidik... Memberi kesan mendalam dalam diri.... Jika masih ada pendidik yang sebegitu... Hmmm bagaimana masa depan generasi kini yang sebenarnya perlukan didikan.....????
Jadi..tidak hairanlah kalau ada kes pendidik mendera murid... Mencabul kehormatan murid etc.... Malah ada yang melibatkan kematian.....

Pandangan aku terhadap murid sekarang:
Korang dah baca kan kesah aku sebagai seorang murid.... Macam2 karenah... Tapi bila dengar cerita murid sekarang.... Huhhh jauh rasanya jurangnya dengan murid dulu.... Nakal murid dahulu...tidaklah sampai membakar sekolah.... Nakal murid dahulu lebih banyak mengikut naluri remaja untuk mencuba sesuatu yang baru... Tidak mahu dikongkong... Atau.... Untuk mendapat perhatian...
Tapi baru nih... Aku ada dengar keluhan seorang pendidik.... Yang mana... Ada murid yang ✗ bawak pen ke sekolah.... Berhari2... Ehh ehh dia nih.... Gi skolah buat apa kalau ✗ belajar??? HmMm entahlah kan....

So...pendapat aku:
Institusi pendidikan adalah mulia... Masih aku ingat bagaimana ayah aku sgt menyanjung gurunya... Ada pakatan nak jatuhkan ketua kampong (bekas guru ayah).... Ayah pergi jumpa ketua kampong dan menyatakan.. Walapon apa pahaman politik ketua kampong itu.... Selagi ketua kampong memimpin dengam baik..'Saya tetap menyokong cikgu... Kerana jasa cikgu mendidik saya' .....
Kepada segelintir pendidik yang 'mendidik' atas dasar susah nak dapat kerja lain... Ubahlah tujuan ... Cari jalan supaya... Pendidikan itu adalah pejuangan anda.....
SYABAS kepada golongan pendidik.... Yang memang TEGAR mendidik.... Tanpa pendidik .. Tidak akan wujud golongan cerdik pandai lain.....
Bagi murid sekarang pula.... Pikirkan lah.... Kenapa mak pak kita hantar kita ke sekolah.... Kalaupon kita tidak mampu untuk jadi golongan profesional satu hari nanti.... Jangan lah jadikan diri kita seorang pengkhianat bangsa... Menipu orang untuk hidup.....

Tu hanyalah pendapat aku untuk renungan bersama....


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam