jom masak : mihun goreng

puan puan sekelian... bertemu lagik kita di ruangan masak memasak.... huk aloooooh... masak mihun pun mau tunjuk ke... hahahah.... belasah jer lah erk... al kesah.. aku amsak mihun episod banyak nih.... untuk pot luck open house.... dari orang lain nak masak... tetiba jadik aku plak kan.. hehehe...seb baik.... diterima baik oleh tekak2 tetamu ye... :P

orait puan-puan.. untuk bahan-bahan nya... errr.. ada yang hari tuh mintak aku letak ingredient lengkap... hallamak... bukan tak bleh.. tapi aku nih... masak kengkadang.. main campak2 jer... dah tuh... macam mana nak bahik sukatan nih.... heheheh

untuk mihun nih... macam biasa lah... apa sahaja.. bleh di letak sebagai perencah ... untuk kali nih... aku letak fishball ...fishcake.. dan ayam jer sebagai perencah nya.... sayur pun takde nih... tapi.. puan-puan bleh lah ye menambah sayur seperti sawi kedalam nya.... ehhh ada ker orang letak kangkung lam mihun goreng...??

bawang...cili... kene lah ada... kalau mihun spore.. tak perlu lah letak cili kan... dah kaler nak putih....

bahan utama dah tentu lah mihun kan.. dah nama pun mihun goreng... hehehe... ehh korang selalu pakai mihun cap apa erk... aku pun tatau lah cap apa yang terbaik... tapi aa kengkadang tuh... bila dah goreng... mihun tuh jadik lembek yang hamat... dan terputus2... dah jadik mcak nasi goeng plak kekdahnya....
owh ya puan-puan... ini adalah cili dan baang yang ditumis... boleh lah dicampur.. garam..perasa ... kicap sos bagai....ikut selera tekak masing2.... no right or wrong method ye... janji... puan puan boleh makan selepas dimasak... itu dikira lulus lah ye...
ini lah rupa mihun yang sedang dalam proses digoreng... hishhh susah lah bagik aku nak goreng mihun nih... bukan apa... nak gaul bagik sama rata tuh... mencabar jugak lah .. bagik aku lah kan..heheheh
taa.... ini lah rupa mihun yang dah siap di goreng... nak kasi cantik... letak lah...hirisan cili... daun bawang... bagai.... penting tau puan-puan... bukan apa.... atleast... the look can help to improve the taste.. erkk ye ke... heheheh...
so itu lah sahaja kelas memasak kita pada hari ini.... puan-puan boleh lah mencubanya... pada bila2 masa ye... errr... ada ke tuan-tuan yang baca gak entri nih... hmmm boleh lah kalau tuan-tuan pun nak cuba jugak ye.. hehehe.... kita sambung kelas kita di lain masa..... :D


Comments

Anonymous said…
2 thumbs up sid!
so yummy!!
PearlnScarf said…
terus rasa lapor..
noreed said…
adoi balik kerja tgk n3 ni, trus rasa lapar..huhuhu
Liza said…
nampak sgt sedap sid, sgt lapar nie
ohbukan said…
nak sikittt....teringat lak air asam boi kak sid...
adenium said…
anonymous - hahaha... ye ker nih...

PearlnScarf - boleh cuba masak nihuntuk hilangkan lapar... :D

noreed - nih pun bleh cuba masak nih untuk kurangkan lapar... :D

liza - hahaha.. nampak jer kot.. takleh lawan lagik kak liza masak...

ohbukan - err.. tetiba air asam boi kan.. ramai yang nak dtg umah makan nih... :P
Ruby Alias said…
aku tgk color/texture bihun tu dah dpt agak bihun tu sedap! haha ..ni yg buat nak balik cepat ..kang ko masak lah utk aku yer
adenium said…
Ruby Alias - no problem.... mihun goreng... murtabak biskut... laksa... hah apa lagik... senaraikan jer.. hahahaha

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam