jom masak : masak lemak cili api ikan

Puan-puan... kita sambung episod masak2 kita pada hari ini.... masaka lemak cili api ikan... hmmm dah kata aku orang nogori kan... mesti lah tau masak nih... hehehe... tapi masak nih... kalau tak org nogori pun memang bleh jer masak... sbb sgt lah simpleeee....


bahannya hanya...cili api..santan dan kunyit jer kot.. kalau ikut yang aslinya... nan ado bawang2 tau... tapi kalau dah aku masak... kadang2 rasa macam kekok jer plak tak letak bawang... hah... kuletak jugak sebiji,.... tambah ngan serai...
cara nak masak nya... ayam dan ikan ada lain... kalau ikan nih... masak kuah dulu.... owh..kalau tradisi nya... nak masak jgn lah guna santan kotak cam aku...dan kunyit hidup lagik cantik kaler nya... katernya lah... hehehe
masukkan santan ... air.. dan cili yang dah ditumbuk tuh... then panaskan lah dengan api yang tak terlalu besar... jgn bagik pecah minyak kata orang...
dah menggelegak tuh... masukkan lah ikan... kentang atau... apa apa yang nak ditambah... ada jugak orang letak belimbing besi...tunggu lah menggelegak... masak lah tuh...
tadaaaa... dah siap... senang jer kan so... selamat mencuba.... ini versi aku lah ye... hehehe
tapi kalau orang nogori nih.. kalau nak masak yang daging... atau ikan keli... salai dulu... hmmm.. kalau aku... carik kat kedai jer lah... hehehe.. malas esse nak salai menyalai nih.... :D

Comments

atty's said…
bila lah nak dpt rasa masakan sid nie
adenium said…
atty's - hahah... dtg lah umah kakty...
UmiMia said…
oooo..takyah letak bawang yer sid? i selalu masak lemak letak gak bawang
adenium said…
Umimia- yup rose.. kalau yang kat kg ..nenek kita buat (nenek kita lagik) gitu lah.. kita dah biasa ..nak letak jugak seulas pun..hehhehe

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam