jom masak : bergedil sardin

salam syawal cik kak... cik adik.... mari kita asapkan dapur... errr.. bukan dengan kemeyan yer.... moh masak.... hmmm resepi nih... haziq pon bleh buat kot... hahahaha... alkesah... beli kentang banyak2... last2 tatau nak masak apa... so.. my sis suh buatkan bergedil.....
mende senang... so ok jer lah.... biasalah.... aku nih nak masak ke hapa.... guna jer apa yang ada... biasa buat bergedil.. guna mince beef... dah takde... aku tukar guna sardin..... kreatif lah konon kan... hahahha





gambar yang sama... satu guna flash.. satu tak... mana yang lebih menarik minat korang nak makan erk..?*matik lah kalau dua2 pon tak*


bahan-bahan :
kentang
sardin
bawang kisar
lada hitam
(serbuk cili..daun ketumbar...tapi takde kat umah.. so aku tak letak)
garam dan perasa
telur
minyak untuk menggoreng

cara-caranya:
rebus kentang hingga ala2 nak empuk.... kalau nak senang kupas kulit sesiap.. so.. bila dah rebus... lenyek kan kentang tuh...
asingkan sardin dari kuahnya... hancur-hancurkan sardin tuh tadik...
campurkan sardin... bawang kisar... garam dan perasa bersama kentang tadik... dan gaulkan ...
dah siap tuh... bleh lah bentuk-betukkan bergedil tadik... ikut lah.. nak kecik.. nak besar... nak bulat.. nak lonjong.... empat segi pon bleh....
panaskan minyak.... sebelum nak goreng.... celopkan bergedil tadik dalam telur.....kemudian.. masukkanlah dalam kuali...
goreng lah sampai masak... kejap jer pon... dahhh siap.....

so bleh lah cuba.... korang makan bergedil ngan apa erk... soto kan... hmmmm... aku makan jer dengan apa saja.. hahahaha....:D























Posted by Picasa







Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam