bila bulan puasa...

Salam Ramadhan... bulan2 puasa nih... membebel pasal puasa lah ..hehehe.... korang start puasa bila..? aku ... dalam darjah dua .... kalau dulu...masa bebudak... bila azan berbuka jer... terus carik air.. glup gulp gulp... fuhhhh.... penuh perut... dah susah nak masuk makanan kan.. heheheh....

kalau tahun lepas... balik kerja... aku siap gi exercise lagik... gi park... berjalan... bukan lah tiap hari... tapi tiga empat kali gak lah seminggu... best jugak... sebab lps tuh.. nak balik umah pon smooth jer... dah kurang orang kat jalan....

korang bangun sahur tak.... aku nih.. memang dari kecik payah nak bangun sahur.. so masa kekecik.. ken main lah mak goreng telur dadar lah... nak suh bangun makan... kalau makan pon... sambil mata pejam.. wpon dah basuh muka... bleh camtuh..?? hahahah... hmmmm sampai lah skang .. aku memang tak sahur... ehhh tapi aku bangun sahur tau... bangun minum air jer... dulu kalauayah ada.. permulaan puasa.. aku akan cuti lah... 3 4 hari... so... memang bangun lah masak untuk ayah ngan adik2... tapi... aku tetap lah tak lalu nak makan... takper.... fadilat sahur tuh bukan pada makan ke tidak.. tapi bangun sahur... "bersahurlah ..walaupon seteguk air" lebih kurang macam tuh lah kan bunyi nya.....owhh ya.. skang pon aku bangun masakkan nasi goreng untuk adik aku... kalau ada lauk berbuka.. cuma panas kan lauk jer lah... kalau tak.. aku buatkan jer nasi goreng... dah berapa kali dah adik ngan BIL bersahur nasi goreng... tapi laen2 perasa lah... hahaha..

tahun lepas... aku rasa... puasa sgt lah letih... walaupon aku memang selalu gak puasa bulan lain.. tapi kalau puasa ramadhan... memang meletih kan.... siang tuh bleh tahan lagik... tapi dah lepas berbuka jer... terus flat rasanya..... bila aku pikir2 balik... sebab kurang minum air kot... series.. tahun lepas... aku memang kurang minum air... sebab takde ruang dah nak minum air... sebab makan banyak.. hehehehe

tahun nih.... untuk berbuka.. lebih banyak masak... seronok gak masak nih... sebab lps tuh rasa sekejapan jer dah nak berbuka... plus tak payah nak pikir apa nak beli untuk berbuka.... tahun lepas... bila pergi [asar ramadhan... mula rambang mata... semua pon macam sama.. tapi rasa.. ehh yang tuh lagik best kot... ehhh yang nih pon best... kaang2.. lauk ok lah... standard jer yang di beli.. ikan bakar... ayam percik.. sedikit lauk kuah ngan sayur... tapi tang kueh.. hahhh.. mula lah... murtabak dah wajib... lpas tuh mula lah rambang mata... samosa lah... karipap lah... namkan kan jer.. hahah..... seriesly tahun lepas.. aku kekenyangan makan kueh lah... konon taknak makan nasi... bila tang makan kueh.. sendat perut.... air pon tak leh nak minum dah.. hehehehe....

sesekali jengah gak ke masjid... untuk terawih... tapi ntah berapa kali jer... kalau tak pon... buat sendirik kat umah... tuh pon ntah berapa kali jer... hehehehe... tapi tahun nih... azam nak baiki lah yang tahun lepas... insya allah.. bleh kot.. kalau kita berusaha... kannn kannn... hehehe

hmmm apa lagik nak bebel nih.... takleh lah citer semua... nanti2 kita citer lagik yer... heheheh... kang takde modal plak nak buat entri.... ok lah.. selamat berpuasa... selamat berbuka.. dan selamat beramal....


Comments

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

peribahasa : tiada beban batu digalas

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan