mari memasak : bubur jagong

haloo hallo dari dapor mayangkelapa.... haha.... dah lama tak berasapa kot... ehh ada asap.. kang kalau kuor asap kot sini... korang pak kene humban kan pc... lappy semua tuh.. kannn....
hmmm hari nih... masi kita buat bubur jagong... dahhhh asyik nak rebus jer jagung... hmmm bosan gak... bosan katanya kan... so... mari kita tambah oerisa sket.. kat jagong nih.....

bahannya sungguh mudah... jagong... gula merah.... dan jugak susu cair... mudahhhh kannnn... apa lagik... semua orang pon bleh buat nih... hishh.. mana ada resepi aku yang komplikated... tak adoo tak ado... kalau komplikated tuh.. bukan aku lah yang buat tuh... hahahaha...
jagung nih... kene lah di leraikan dari batang jagong ituh... kang ada plak yang buat bubur seketul seketul gitu.. hahaha... hek eleh... aku lah tuh kot kalau korang tak bagtau.. so aku plak bagtau korang....
ehhh ada gandum kaler2 nih rupanya... so tambah lagik satu bahan... so.. basuh gandum kaler itu dan rebus lah seperti biasa...(biasa buat ke kak...? ) ... bilah dah agak kembang.. masuk kan jugak jaging tuh... rebus sampai dah lembut kedua dua bahan tuh... masukkan lah sula melaka....
kemudian... masukkan lah susu cair tadik... masak lah dalam 5 minit lagik.. kasi mendidih... dan ready untuk dimakan.....
hahh.. amacam... senang kan.. heheheh... kalau dah balik keje.. tatau nak makan apa untuk minum petang... asyik beli goreng pisang jer kat warong kak piah tuh... bisan gak kan.. hah... cuba lah resepi dari dapor mayangkelapa nih....hehehehe





Comments

Bidadari said…
kan best kalau ko jadi jiran ku....
adenium said…
Bidadari - hahaha.. aku pon suka kalau ko jadik jiran aku... :P

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan