catatan perjalanan : summer part II

sambungan lagik catatan perjalanan ku yang lalu.... so... minggu seterusnya.. aku ditempatkan di Reutlingen... di Baden Wurttemberg ... nih dekat2 dengan Stuttgart lah jugaklah... so.. perjalanan dengan train dr Colonge ke Stuttgart memang sekejap jer lah... so.. dari Stuttgart tuh... aku tukar naik tren merah.. regional tren ke Reutlingen..dan mengambil masa 30 minit kalau tak silap...

hah,.. nih lah hotel tempat aku menginap tuh... FORTUNA hotel... ataupon FORA hotel kata orang tempatan... hmm dr hotel nih... kalau nak ke town dalam 15 min jalan kaki jer pon... kalau nak ke plant (tempat aku attachment tuh) hishh basah jugak keti lah... hehehe... bout 3km kot ....besar giller bilik yang aku dapat,.... kat sini.. seb baik aku ada partner... so.. boleh lah cakap melayu bebila suka.. hahah... aku orang melayu... mesti nak jer cakap melayu kan.. hahah... ada gak member yang siap koll kita ,.,.. sebab nak cakap melayu.. haha.. sahaja lah.. buat lawak jer... tapi sebab kad 'banana' tuh sungguh murah untuk buat call... so.. memang merata koll... aku pon.. hampir tiap hari kol mesia... hahaha...

aku attach kat kilang nih lah... kilang buat lampu kereta... AUTOMOTIVE LIGHTING... masa kat malaysia pon aku attach kat kilang yang sama... kat PENANG..... hmm macam-macam pengalaman masa kat sini... my partner pon attach kat sini.. tapi dia kat department lain... aku dah tentu lah kat IT Department kan... kumunikasi dah tentu lah kot Deutsch.. hahah.. tapi ngan aku dorang cakap lah english.. mampos... aku bukan reti sgt sgt cakap german... ehh tapi dolu kat Uni aku ambik Deutsch... buruk2 pon dah bleh lah cakap gak.. buat karangan bagai... now... abiss lupooo.... owhh ya ada skali tuh kan... dapat email... kata ada unit meeting... kot Deutsch.. hahaha... dapat lah agak kan... tapi kalau nak yang terperinci... memang org2 kat situ lah translate...
yang best nya jugak .. mostly... tiap hari lah.. balik dari plant... mmg singgah makan aiskerim lah... ada lah dah mark satu kedai nih... tak pon singgah town makan airkerim ngan fish n chips.. atau.. gi kedai turkey tuh.. beli grilled chicken... hahhh.. ada satu nih... aku memang carik lah CD Young GUNs II bon jovi.. blaze of glory tuh kat sini... merata tak jumpa... album lamaaaa beb.. aku dulu ada tape jer.. skang.. tak main lah kan.. nak CD.. skalik.. ken main heppi... aku JUMPA kat MEDIA MART... apa lagik.. sambar terus jer... about lapan euro masa tuh... terus sms kawan aku kat mesia nih.. kalau nak kirim cd2 lama ...hahahah




reutlingen nih macam kawasan kampung sket kot... err... maksud aku takde lah tengah town yang macam stuttgart tuh.... masa kat sini... sempat lah aku gi jenjalan kat tubingen.... menarik sungguh town kecik tuh... hmmm aku rasa.. kat germany nih...sungguh banyak castle dan cathederal(betul ke eja nih) ... aku suka betul tengok senibina nya... kagummmm ....series... senibina yang lama2 tuh... memang aku suka sgt2 tgk..... pastuh kan.. kadang2.. kalau naik tren tuh ternampak lah castle2 atas bukit... mula lah terpikir... zaman2 zorro.. ke.. alah.. yang naik kuda bagai tuh kan.. hahahaha





Hohenzollern Castle (German: Burg Hohenzollern) is a castle about 50 kilometers (30 mi) south of Stuttgart, Germany. It is considered the ancestral seat of the Hohenzollern family, which emerged in the Middle Ages and eventually became German Emperors. (wikipedia)
stadium... di stuttgart... gottlieb daimler stadion .... dekat dengan museum mercedes jugak ....nih masa balik kerja kot... terus singgah town ambik train ke sini... gi museum mercedes sebenarnya... dah tuh balik tuh... jalan kaki bagai ke stesen ketapi... takkan nak balik terus kan... terus lah gi stuttgart jap... summer beb... malam lambat.. hahah... owhh ada kenangan jugak masa nih.. masa nak balik ke Reutlingen dari Stuttgart tuh... tetiba ada masalah sket ngan jadual ketapi... so.. dah kucar kacir lah kedudukan keretapi... gilah ke information counter nih.. nak buat pertanyaan... line yang untuk bahasa inggeris.. mak aiiiii panjang gilllerrrr... ye lah stuttgart kan stesen besar... memang ramai foreigner pon gak lah kat situ... hmm last skalik... aku cakap kat partner aku.. aku rasa ..aku bleh paham lah apa yang dorang announce tuh.. hahaha.. so... tunggu lah announcement yang dorang buat untuk tren yang kitorang nak naik... hahaha... MORAL: belajarlah bahasa asing supaya senang nanti... hahahah....


selain tuh... kat area nih... kalau naik regional tren dari stuttgart menghala ke reutlingen... selepas station stadium nih...atau dua stesyen lepas tuh kot... ada FACTORY outlet... kat METZINGEN.... hahaha... mau tak sesak orang gi situ kan.... aku pon tak berapa ingat lah amende yang ada... hmmm yang aku ingat HUGO BOSS... sebab my partner tuh.. memang DIE HARD FAN lah ngan HUGO BOSS nih... hahaha... sampai aku pon panggil dia abang hugo... :P .. ada lah swatch.. levis.. nike... etc ...


ada satu weekend tuh... aku memang nak sgt gi zurich.... since switzealand bukan lah salah sebuah negara eropah... tak masuk European nation nih... walaupon dok kat tengah2 kan... so... jgn buat2 lupa yer... masa travel ke situ....BAWAK PASSPORT... hehehe... masa dlm tren tuh.. kat SINGEN kot.. ada pemeriksaan imigresyen dia lah dlm tren... habis geladah beg aku.. sampai beg handycam aku skalik lah... pelik kot... muslim lady.. travel alone cenggitu... hahaha... pakai tudung plak tuh... agaknya lah... dlm beg nan ado apo pon... ada coklat ngan air jer lah ... heheheh...

since my partner tak nak gi aku gagahkan jugak gi carik tiket... hek eleh... macam susah... google2 dulu dari Die Bahn site tuh... gi lah beli kan.. hehehe... partner aku nih yang sokmo posting oversea... skang pon tengah dok kat budapest....
so.. siaplah aku calling2 kawan yang ada kat Mannhein masa tuh.. ajak gi sana gak ... 'OK KITA JUMPA KAT INFORMATION KAUNTER ' ..hahaha.. senang kan... sebb semua stesen ketapi mesti ada information counter..... tapi stesyen keretapi zurich mmang besar... bertingkat gak ..... round jerlah.. sampai jumpa kaunter tuh kan.. hehehehe....


kepada sesiapa yang suka shopping.. singgah lah zurich nih... kuor jer stesyen keretapi nih... wahhhh memang banyak lah kedai2...butik2 bagai kat situ.... kat BANHOFF STRASSE tuh jer.....

yang seronok travel masa summer nih... korang leh jalan sampai pengsan... hahaha... awal2 dah bleh kuor.. sampai lah ke dekat 10 malam kan.. balik kira pengsan terus lah.....
aku REUTLINGEN cuma dua minggu jer .... minggu seterusnya... kitorang dah nak kene berkumpul ramai2 kat Frankfurt.....
so... nnt aku sambung lagik ye... :D

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London