apa yang kita mahu?

apa yang korang mahu dalam hidup nih? dah sah sah lah semuanya nak hidup senang... dan yang baik baik dan best best belaka kan... ehh ke ada yang nak hidup menderita...? hahahah... i bet no! ..


kata orang... we decided what we wanted to be... yes of course dengan izin allah... dan kalau itu yang terbaik untuk kita.. mesti Allah izin kan... mula2.. susah jugak aku nak bersetuju dengan phrase tuh... ye lah... macamana kita plak tentukan apa yang kita nak dalam hidup nih...


pernah jugak bila aku frust dengan sesuatu yang tidak seperti yang aku rancangkan... kawan aku berkongsi pengalaman dia survive di bumi asing... dan dia pasti.. dia dapat apa yang dia mahukan... tapi masa tuh... aku masih lagi so -so sahaja lah... tapi baru nih lepas dengan talk 'Leadership Lessons from a Chef' oleh chef wan... betul lah... banyak dah orang yang membuktikannya...


we decided what we wanted to be ....because life is about choice.... ye aku yakin... kalau dengan izin Allah... kita akan dapat... kalau Allah tak izinkan tuh.. kita muhasabah kembali diri ... mungkin ada yang perlu dipertingkatkan... mungkin... ada yang lebih baik sebenarnya untuk kita... cara bagaimana kita dapat apa yang kita nak.. dengan orang lain dapat apa yang dia nak dah tentu tentu tak sama kan... sebab dah tentu tentu kita manusia kat muka bumi nih tak sama... mungkin ada orang tuh... senang jer nak dapat apa yang dia nak... ada orang.. sangat susah nak dapat apa yang dia nak... ada orang plak... nak susah pon tak... tak susah pon tak.. heheh

cuba kita bayangkan... kalau kita nak jadik millionare.. korang agak boleh tak... kalau allah izinkan boleh.... kalau allah tak izinkan tuh adalah sebabnya... mungkin kita akan jadik lupa diri kalu jadik millionare... atau... allah ada sesuatu yang lebih baik untuk kita... mungkin allah nak jadikkan kita multi millionare... hehehe... ada orang bukan main susah nak jadik millionare.... daripada hidup ken main nak makan pon susah.... tapi berkat KESABARAN... dan USAHA tuh.. allah izinkan ... ada orang ehh macam senang jer... masuk MLM zasss terus jadik millionare.... kann... hahh itu lah dinamakan rezeki.....

apapun... bagik aku... apa sahaja yang kita decide untuk diri kita... kita perlu KENAL DIRI kita.. kita kene tahu kekuatan dan kelemahan diri kita... disitulah petingnya SELF ACTUALIZATION... dan hanya kita sahaja yang tahu dimana kekuatan dan kelemahan diri kita... kita sahaja yang tahu... kelemahan diri kita yang sebenarnya boleh diperbaiki... dan sebagainya lah kan....

kalau kita berjaya dengan sesuatu yang kita buat... tak semua orang boleh berjaya dengan bende yang sama... so jangan lah paksa orang lain ikut cara kita... untuk berjaya... sebaliknya bantu lah orang lain untuk mencapai kejayaan mereka... dengan kekuatan yang ada pada diri mereka...

korang tau tak... walaupon aku nih masa kecik2 bercita2 tinggi.. *tinggi lah kot kan nak jadik seorang doktor perubatan tuh..hehe* .. tapi sebnarnya cita2 aku pada masa tuh.. hanya lah sekadar nak masuk universiti.. dapat ijazah dan kerja... ye.. aku usaha... itu lah yang aku dapat... hishh takde lah tinggi mana pon cita2 aku rupanya.... then bila tak dapat title doktor kat depan nama tuh... aku macam berusaha jugak untuk dapatkan dengan cara lain.. sebab aku tau ayah nak sgt macam tuh kan... so.. sebab bosan jugak dengan environment kerje masa tuh.. aku pon apply untuk sambung belajar lagik... buat masters by research lagi tuh... sebab nya... aku nak sambung buat PhD kalau ada rezeki nanti.. *tapi dalam hati... owhh aku tak boleh lah nak masuk kelas ..belajar dan exam lagik dah..* .. lepas jer viva... huhh... luntur habis dah semangat aku.. hahaha... aku syukur sangat bila lepas tuh....ketua panel cakap ..."tahniah anda berjaya dianugerahkan ijazah sarjana... dengan membuat sedikit pembetulan" ... fuhhhh.... lega.... korang kira lah.. berapa lama jaraknya.. untuk aku nak sambung semula belajar... padahal dah ken main ramai kawan aku yang dah ada PhD.... sebab .. skang nih.. aku tau apa aku nampak apa yang aku nak buat... kenapa... dan bagaimana... itu ikut pemahaman aku lah... tapi aku nampak .. ada sesuatu yang perlu dikaji .. *ecececehhh... * .. sebab tuh aku berani untuk apply scholarship... so.. aku berdoa semoga allah izinkan lah dan permudahkan lah ... *jika belum ada rezeki..mungkin belum masanya*

sebenarnya.. aku ada seorang kawan yang sangat optimist dengan apa yang dia nak dalam hidup... kalau boleh nak jer aku kongsikan kisah suka duka....jatuh bangun dia..dan kejayaan dia... hmmmm tapi mungkin lain kali... sebab aku tak tahu macam mana aku nak ceritakan di dalam bentuk tulisan.... aku tak pandai mengarang weiiii.. hehehe....

so... jom lah sama2 kita tgk apa kekuatan dan cabaran hidup kita... supaya kita boleh tentukan apa yang kita mahu dan boleh buat dalam hidup ini... Insya Allah... :D

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London