Catatan Perjalanan : UK dan France di musim sejuk - IV

sambungan lagiiiiii....

8/12/2014 - Day 12

pagi ni sampai dari Edinburgh. weather kat London dalam 7 8 degree. dah tak rasa sejuk sangat sebab kat paris memag sangat sejuk. so rasa ok jer lah. tak perlu lah nak pakai tebal2 sangat.

Pagi tu topup lagi 20 pound untuk oyster card. Then dari Victoria coach station tu jalan kaki ke Grosvenor Garden (stop Q) untuk ambik bas 148 ke palace court. turun bas tuh rasa macam silap arah jer nak ke Palace court Hotel. sebab tak nampak sign nama jalan kat bangunan tuh. Hotel ni ok, cuma agak jauh sket nak menapak ke tepi jalan nak tunggu bas train etc. eh tetiba plak rasa jauh, takde lah jauh, dalam 5 minit jer. cuma sebab dah sesat sket tuh, rasa jauh lah kan.

lepas settle hotel, keluar nak gi Madame Tussauds. jalan kaki ambik bas 274 kat bus stop Lancaster gate, turun kat Marylebone St. so kene jalan kaki sket ke Baker St. nak masuk Madame Tussauds ni bayar 30 pound kot tak silap. tapi kan kene datang awal, atau beli tiket online sesiap. sebab panjang jugak Q.

Lpeas tuh ambik tube dari Baker street ke London bridge. Then, dari London Bridge station, ambik tube ke Westminster. Area tuh boleh lah tengok Big Ben, London eye, house of Parliament,
Westminster bridge etc. Jalan2 dan bergambar. lepas tuh menapak ke Trafalgar Sq.

ingatkan lepas ke Trafalgar Sq tu nak terus ke Buckingham Palace. tapi hari dah nak gelap, so lepas kat costa lah minum kopi dulu. Bila cuaca dah gelap elok gi tempat2 shopping jer lah kan. Walaupun tak shopping. so aku decided nak gi Harrods jer lah malam tuh.

Dari Trafalgar sq tuh, aku ambik bas no 9 ke Knightsbridge. so jalan kaki sket ke Harrods. dah kata pon tak shopping kan, lepas tgk2 barang2 kat situ, masuk kat food area carik makan. ada halal food kat situ. senang kan nak makan kat london nih hahaha. lepas tuh memlilau kat souvenir shop. situ jer lah banyak barang mampu milik :p .

dari Harrods aku menapak ke HRC London. semua nih memang walking distance jer. aku gi lagi sekali HRC London sebab aku nih kan collect barang2 HRC tu, so, harituh dapat email kalau beli Tshirt 3 helai kat HRC London, dapat free satu Tshirt. memang dah beli 3 pon, untuk adik dan anak buah sekali. tapi boleh lupa pulak nak tunjuk mail tu. hmmm.... tawakkal jer lah, dah beberapa hari kan. pergi beli hari tuh sebelom gi Scotland. kawan aku kata pergi jer, sbb kalau betul dorang kat sini tak banyak songeh. so bila aku tunjuk email tuh dan resit aku beli, so dorang settlekan. senang jer lah. so memang ada rezeki lagi lah tuh.

settle semua tuh, rasa penat plak. jom balik hotel lah. so menapak ke arah Hilton London, sebab opposite tu boleh ambik bas 148 nak balik ke palace Court. malam tu nak menghabiskan bekalan makanan, makan nasi goreng kampung brahim. takde lah bawak banyak pon. tapi sebab makan kebab fries, fish n chis lagik best kan. so tak termakan hehehe. tapi kena lah makan jugak. infact serunsing daging ada satu aku bawak pon bagi jer kat kawan aku. sebab memang tau tak termakan nya nanti.

bus stop kat Grosvenor Garden tempat aku selalu tunggu bas
Madame Tussauds. tempat patung lilin baru 2 tempat jer aku gi. satu lagi kat korea. yang kat i-city pon tak pernah pergi. tapi yang kat London nih memang takleh lawan yang orea lah. lagi real aku tgk. dan lagi besar dan banyak. Haunted mansion pon memang ada orang yang takutkan kita. hahahah... seriau jugak lah
hindustani

Trafalgar Square

Harrods

9/12/2014 - Day 13

Pagi ni saja nak tengok flea market kat sini. so kebetulan pulak Portobello Market tuh memang boleh jalan kaki jer dari Hotel aku kan. so pagi tuh sebelum kemana-mana jalan kaki dulu ke situ. then terus ke Notting Hill.

pemandangan masa jalan kaki ke Portobello Market

ni lah pasarnya

awal lagi so masih belum banyak.

dari Nothing Hill ambik bas ke Hyde Park corner, sebab nak pergi Buckingham Palace. terlewat sket plak. sebab sampai tuh almost pukul 11. so memang orang dah ramai giller lah nak tgk changing the guard tuh. so takde lah nampak sangat. nampak kecik celah2 orang jer.

Buckingham Palace

lepas tuh plan nak pergi ke Queen Elizabeth Olympic Stadium. Stadium tuh ada kat Stradford. so ambik tube dari Hyde Park Corner ke Holborn (Piccadilly). Dr Holborn tu tukar pulak naik Central line ke Stradford. kat Stradford nih sejuk sket, sebab jauh sket dari central London.

sebelum gi stadium tuh, dok lepak minum kopi dulu kat starbucks. sebab sejuk. then baru lah jalan kaki semula gi visit stadium tuh.

harga tiket nak naik. sebenarrnya tak lah tinggi sangat. so takde lah nak gayat2 bagai tuh kan. hehe. turun pon aku ikut tangga jer.

lepas tuh melepak dalam mall kat stradford tuh. dah malam pon. (petang yang gelap heheh). so aku decide nak balik hotel jer lah. hmmm ni lah yang tak best kalau jalan time nih. tak banyak boleh cover outdoor.

so dari stradford aku terus jer ambik central line ke queensway. esok nak ke Manchester. beg berat pulak rasa. malas lah nak hangkut sana sini. so aku decide nak hantar terus beg kat left luggage kat Heathrow.

so lepas balik hotel, ambik barang then menapak ke Notting Hill gate, ambik district line ke Earl's Court. kat situ tukar ambik Piccadilly ke terminal 4. settle left luggage, ambik train terus ke Bayswater. Malam tu makan kebab kat Taza. then jalan kaki jer balik hotel tu yang best kalau duduk kat central london semua pon boleh jalan kaki jer sebenarnya.

10/12/2014 - Day 13

Hari ni dah nak gerak ke Manchester. lepas breakfast terus gerak ke Queensway station, ambik tube ke oxford Circus, dari situ tukar victoria line ke Euston. Dari Euton naik Virgin train ke Manchester Piccadilly. dalam 2 jam 17 minit.  Virgin train nih macam air asia lah, so kene lah tgk2 kalau dapat ticket murah. tiket nih memang aku dah beli siap2 dari Malaysia.

Dari Manchester Piccadilly jalan kaki dalam 1km jugak lah ke hotel. IBIS budget kat Pollard road. memula tuh pusing2 gak lah sebab google map tunjuk arah sana, ruoanya memang betul,  cuma kene turun ikut tepi tangga satu building nih hehehehe.

lepas check in dan makan bekalan, terus keluar. nak gi old trafford, gi balik ke Manchester Piccadilly tadi, dan tanya info counter macamana nak pergi ke old trafford. kene naik tram metroline dari Piccadilly tu jugak menghala ke Altrincham, dan turun dekat old trafford.

masa turun tuh terus nampak stadium bekah kanan. wahhhhhh.... tetiba ada tulis emirates. hmmmm walaupon aku bukan penyokong MU tapi aku tau lah,...bila pulak Emirates sponsor MU nih. hmmm owh... rupanya tu stadium Kriket. hehehe...

kalau nak gi ke MU punya stadium, dari stadium tu jalan terus jer, dalam 15 minit kot. so nampak lah Stadium tuh. memang sesaja jer datang Manchester nih, sebab dah alang2 datang UK kan. so jom lah tengok tempat. kalau dah suntuk sgt memang tak dapat nak cover semua, memang kene pergi lah Old Trafford kan hehehe.

lepas pusing keliling Old Trafford, jalan balik nak ambik trem. Tapi aku turun kat Piccadilly garden. sbb nak pergi HRC Manchester kat Market street tu. kat Piccadilly garden nih Hi street dia lah, kat sini lah kalau nak carik makanan halal.

lepas settle hal kat HRC tuh, aku jalan kaki jer gi station Manchester Piccadilly, bukan nak naik tren, tapi nak beli tiket tren ke Liverpool esok.  lepas tuh menapak balik hotel.

Palace Court Hotel
Euston station. kat sini station besar gak lah, so banyak train nak gi keluar london.
Virgin Train, lupa pulak berapa ntah harga ticket aku dapat arituh.

Manchester

Old Trafforf
ni la stadium Kriket tuh.
Manchester United

sekitar Old Trafford. aku suka tgk rumah2 kat UK ni. mostly style macam nih lah.

Piccadilly Garden - Market Street

hmmm macam tu la kesah aku kat Manchester. nama pon memang kalau tak sempat nak jugak jejak kai kan. so, sekejap pon ok. esok dah nak ke Liverpool pulak.

Cerita Liverpool kene tunggu next entri lah ye. :)

Popular posts from this blog