Hasil pisang.

Aktiviti baking adalah salah satu aktiviti yang sgt seronok skang nih. Tapi simple baking lah. kekadang tgh stress buat keje boleh stop baking kejap. Haha. Dah kata simple tuh, tak perlu nak keluarkan mixer bagai lah, semua boleh mix dengan tangan jer.

Pisang adalah buah fave plak skang nih, ada jer stok pisang unt bfast. Biasa beli pisang dole je kat supermarket tu. Pisang lain tak kenal. Tapi kalau sesekali transform pisang nih unt jadikkan sesuatu yg lebih menarik pon ok kan. Tambahan pulak aku mmg kene kurangkan pengambilan bahan yang ada gluten (apa itu gluten sila google hehehe. Nnt lah aku buat entri lain). Kalau ikut jgn ambik langsung unt nak hidup sihat selesa, tapi apakan daya aku dikelilingi oleh makan bergluten yang sedap2 semuanya *hmmm alasan sangat kan*. Mana2 yang ketara mmg aku tak ambik lah macam roti pasta mi etc. Cuma kalau teringin sgt. Dan aku pernah jugak totally on gluten free diet for 6 months, traces pon tak usik. Eh, aku nak citer pisang ke gluten nih.

Berbalik citer pisang, aku mmg dr dulu nak try buat cake pisang atau yg seangkatan dgn nya. Tapi asyik tak jadi jer. Tak jadi nak buat. Nih, dlm wa sekolah dulu ada kawan2 yg surirumah dan actively baking kerjanya, dan dorang share resepi mudah yg aku bleh cuba bebila jer. So kene lah buat. Cake pisang tu aku buat guna gf(gluten free) bread flour, kira nih dah jd instant roti pisang lah. Yang satu lagi tuh, banana crumble, yang nih pon sgt senang nak buat. Kalau makan dgn ice cream vanilla pon best. Tapi kebetulan dah lama tak stock peti ais dengan ice cream *nak kurus katakan* . Hmmmm makan macam tu pon sedap. *sendiri masak sendiri puji lah kan*

Lagi satu style aku baking nih, *masak pon sama* mmg kekadang ikut apa yg ada kat rumah. Kawan aku kata suka sgt improvise resepi asal hehe. Janji jadik dah lah kan. Eh tapikan seronok lah dpt resepi dr kawan2 nih. Ada satu resepi eggless cake tu pon sgt senang dan bleh tgh malam buta tgh stress buat keje boleh stop baking haha.

Okeh sekian :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London