Catatan Perjalanan : Berhujung Minggu ke Selatan I

Hai Korang.
Dah lama tak buat catatan perjalanan since my last trip to phuket arituh kan. actually nih akitivi hujung minggu jer. takde plan apa sangat pon lah kan. just roger kawan, ajak gi spore dan melepak kat JB.

Actually ada lah plan nak berjalan jauh sikit sampai ke negara yang dikatakan terletak kat Asia-Eropah tuh. tapi atas sebab-sebab tertentu, hmmm Istanbul, aku tak datang ye. so selepas stress siapkan satu paper, mari lah membawa diri sambil cop passport ke selatan. kan ker aku kene cop passport setiap tahun.

Hari jumaat tuh, (28/feb/2014) aku ke JB pagi naik Aeroline. tuh jer ada rip KL-JB, so, pagi gak lah gerak ke sana. owh kawan aku kerja hari jumaat, tak ikut local govt. so, bas aku meang stop kat persada JB. next to puteri pacific. so, terpaksa lah kawan aku mengambil aku kat situ, dia kerja kat pelabuhan tanjung pelepas (PTP). jauh gak kot kan.

sampai tuh terus lunch kat warong pokok cherry betul2 depan puteri pacific. memang ada yang rekomen makan kat situ, tatau plak kedai nih memang dekat tempat bas berhenti kan. so, lepas lunch, late lunch sebenarnya, aku mintak kawan aku drop kan aku kat nearby attraction center (katanya) so, melepak lah aku tunggu kawan aku balik kerja. tk lama pon around 2 hours jer pon,

*kopi kat Chorus Hotel lounge, before departure. i remember kawan aku kata aeroline serve Indocafe, aku memang takleh minum kopi tuh. seriously aku tatau kenapa. dah ambik baru teringat, so, seteguk cukuplah.*

*just a weekend trip, bawak satu beg kecik jer lah*

Lepas kerja, kawan aku pick up dan tatau nak buat apa or nak gi mana pon sebenarnya, selain gi makan. we heaed to Senibong. Kalau nak makan seafood kat Johor nih kat sini lah kot tempatnya. tapi kitorang gi makan nasi lemak jer lah. then balik. sebab esok nya plan nak masuk Singapore awal sket.

1 March tuh, kitorang masuk Singapore. road trip, day trip. hehe. pon takde tujuan yang khusus. huhh, bolh cenggitu kan. around 8am gak kot kitorang dah ready lining up kat causeway. banyak jugak kenderaan, tapi ok lah, moving gak. Kawan aku memang dah plan nak drive jer masuk singapore. aku ok jr. tapi aku kata, kalau nak naik MRT pon ok.

dengan tatau arah tujuan, aku pon cakap, kita gi Masjid Sultan jom, makan2 dan tengok kawasan situ. Ini baru kali ke 3 aku masuk Singapore pon, sebelum nih tak pernah sampai Arab St ni. so since kawan dah pergi situ last month kot. So dia macam konfiden lah nak drive gi situ. so macam senang jer arah yang dituju, cuma bila dah sampai area tu, macam kalut sket lah, lupa lorong lebih kurang. Aku on waze kat BB aku tuh. guess what ..... hmmmm " you have reach the destination" yehaaaaa! . reliable lah waze nih kan heheh.

Park somewhere situ, then ronda2 area Arab St tu, makan kat Zam Zam Restaurant, bergambar area Masjid Sultan, Kampung Gelam etc. takde apa nak buat pon kan. owh ya kawan aku nih dulu2 nya memang selalu kat Singapore, cuma skang macam lupa jalan katanya hehe.
 

*bekal kopi dan donut untuk breakfast*

*Woodlands*

*Waze! activate kan waze kat BB aku jer pon.

*kawan aku memang dah ada autopass card nih, so memang senang lah. semua pon guna satu kad nih jer. senang kan. dan aku rasa tak stress lah driving dlm Singapore*

*certain area kena guna kad nih untuk parking. kat Malaysia pon banyak guna kan. Since kawan aku memang dah ada kad nih lagik lah senang. kawasan guna autopass card pon boleh parking, kawasan gna kad nih pon ok :)*

*tumbler starbuck untuk collection. hobi baru selepas collect HRC stuff. tambah collection. hmm satu aktiviti jugak kat sini minum kopi. yang nih aku beli kat starbucks Marina Bay. kat sini kalau beli tumbler memang dapat free drink. kalau kat Malaysia beli dengan starbucks kad baru dapat free. yang aku jumpa dapat free drinks beli tumbler nih kat Hong Kong. tempat lain macam Beijing, Phuket, HCm mana lagi erk.. memang tak dapat free drink. (tumbler tuh SGD20,90)*

Dr Arab St, aku nak gi Marina Bay. cantik kot bergambar kat situ. try carik kat Waze, around 3km jer dr Arab St, so drive jer lah ke sana. park kat situ dan keluar jalan2 bergambar dan minum kopi. So dari sini bleh nampak lah bangunan apa nama tuh, huhh lupa. :( . gi bergambar ngan Merlion etc.

dah kata takde tujuan kan. singgah minum kopi kat Lady M. nampak Cozy tempat nih. tapi tuh lah, kopi tuh bleh dapat dlm SGD5++ jer. kopi kat starbuck yang paling mahal pon aku tengok Ristretto Bianco -SGD6.9  je.

habis borak melepak minum kopi kat Marina Bay nih, aku pon nak gi bergambar kat Garden By the Bay. Waze on! ok untuk ke Garden by the Bay nih, pilih west atau south lah senang, so boleh terus ke entrance. again, aktiviti bergambar jer. hehe

Dari situ Waze cakap Sentosa pon tak sampai 10KM. so jom! memang senang jer rasa hidup harituh, berjalan dengan pemandu arah. hehehe. Park kereta kat Parking beach, ambik tren ke waterfront kan kalau tak silap. alaaaa, tempat kat USS uh lah.

Since aku dah pernah masuk USS, so tunggu lah lain masa plak kalau nak masuk lagi kan. lagi pon dan petang pon masa tuh. so again just brgambar2 lah sakan. dulu masa aku pergi USS Globe tuh under construction lebih kurang cenggitu lah. so kali nih bleh lah bergambar kat situ.

Selain tuh, dah sah-sah lah kene gak singgah kat HRC kan. dulu pergi tak singgah pon sini. aku cuma pernah pergi HRC Singapore dulu, (yang nih HRC Sentosa) yang kat Orchard Rd tuh. Lepas beli sket2, dok melepak minum kopi kat Starbucks Sentosa nih. Fuhh, terlebih caffein dah kot hari tuh. :P
 

*HRC Sentosa*

*Dah kata activity takde tujuan. memang tak shopping pon lah. ada lah beli souvenir sket2 untuk anak buah kat Arab St tu, beli 'souvenir' untuk diri sendiri kat Starbucks ngan HRC. hah tuh jer. *

Dr Sentosa dah kat kol 8 nak balik JB semula. Owh, nak gi lalu Orchard Rd lah hehe. Lalu jer lah since bukan ada nak shopping kan. so waze macam biasalah menjalankan tugas dengan cemerlang. so dari situ gi Woodlands check point.

Sampai JB tatau nak makan mana, dah terasa lapar balik, dah sampai mana ntah, sanggup patah balik ke Stulang Laut, late dinner kat situ.
 

*salted caramel frappe dr JCo.*

Ahad nya plan nak gi JPO, sebab ada lah nak carik barang sket. tapi since dah semalam balik pon dah lepas midnight. aku sangat letih dan terasa malas pulak nak terkejar2 gi JPO. terkejar2 sebab ada nak jumpa kawan plak nanti. Kawan yang tuh keje Singapore, so ahad dia ada lah kat JB.

Cancel lah JPO. see u next time. Nak senang just Jumpa kawan kat Jusco Bukit Indah, sebab lepas tuh aku nak catch 5.30 punya bas balik KL.

So cenggitu jer lah ceritanya. Berhujung minggu ke Selatan - tanpa Tujuan :)
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London