Kenangan Ramadhan

image: google

Salam ramadhan.

Apa nak cerita ye bulan ramadhan nih. nak nak penghujung ramadhan dah pon kan. jom kita imbas kembali kenangan zaman kekecik dulu. tahun-tahun lepas pon dah cerita. tapi kita cerita lah lagi. hehehe.
 
paling best masa zaman kanak2.. mesti time nak berbuka kan. mau taknya kan, dah sehari suntuk menahan diri dari lapar dan dahaga *berserta niat* hehe. dulu paling suka minum sirap selasih. mak lah selalu buatkan. skang takde orang nak buatkan dah, so minum jer lah kopi. makan dengan cucur udang. owh rindunya cucur udang yang mak aku buat. :(
 
dulu kalau tak puasa, kene makan asing, tak bleh join orang yang puasa. so, skang kalau haziq tak puasa, dia kene makan kat bawah. so kalau dia puasa, dia memang seronok lah dapat makan sama@ kat meja, haha.
 
raya zaman tuh memang serba sederhana. apa saja yang disediakan untuk raya, kita terima jer, takde lah nak demand lebih2. baju raya pon sepasang jer kot. baju raya memang takde pilihan lah. ikut kemampuan mak bapak jer.
 
zaman dulu jugak, takde yang kreatif untuk korbankan diri dengan mencipta macam2 bahan api. so zaman tuh memang boleh main jer lah bunga api kan.
 
dulu masa kekecik... tak suka sgt makan lemang ke.. ketupat pulut ke... nasi impit ok lagik lah...tapi skang dah lain plak jadiknya... lemang..ngan ketupat pulut dah wajib plak... haha.. kalau tak takde lah gemuk kan.. :P
 
paling suka da[at duit raya lah kan. walaupon time tuh, biasa dapat 20sen, 50sen cenggitu jer kot. dapat dr pakcik makcik sorang rm10 tuh ken main suka lah kan. dpat seratus lebih tuh memang rasa sgt banyakkkk.
 
tapi semua tu dulu lah kan, skang dah takde lagi :(
 
apapun dah nak raya nih, sebaik nya 10 malam terakhir cuma lah rebut apa yang patut kan.
 
salam ramadhan
 

Comments

Rose Azadir said…
Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com
Anonymous said…
Selamat hati raya !!

Popular posts from this blog

Catatan Perjalanan : Perjalanan ke Beijing (I)

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - Amsterdam