Yang baik jadikan teladan

Hi uols.
hmmmm mesti ramai yang dah baca pasal nih kan. ala.... dorang share kat FB. since my ilham sedang menjauhkan diri. meh meh lah update blog hehehe. dok tenung laptop nak tulis article, perbetul thesis macam takde hasil jer... at least sapu sawang kat sini ada gak pekdah kan.

Aku tetiba tertarik ngan artikel nih. terus jer baca. hah dah tuh siap buat entry lak kan. ok, aku nih takde lah banyak pengalaman ngan Germans nih. tapi pernah lah gi attachment kat kilang kat sana. sebulan jer pon la. tapi aku memang rasa dorang nih amazing. seriously. 

bila pikir2 balik, kita nih muslim, patut lebih hebat dari nih. nih, waktu kerja banyak bende lain plak yang di buat. tanggungjawab kat kerja sepenuhnya ke dilaksanakan. tak kata orang lah, muhasabah diri sendirik gak lah kan. kene soal kat sana sok kang. hmmm

ini sangat betul. kengkawan sekilang dulu memang tak bercakap pon waktu kerja. kecuali berkaitan kerja. waktu dorang tak ngadap kerja masa waktu kerja adalah masa gi toilet atau gi buat kopi. hello, buat kopi then balik terus kat workstation. memang tak kan tanya lah bende lain selain kerja kalau waktu kerja. "joyah, anak ko punya resultexam camner?" "bedah, esok ada sale kat SOGO. tak nak pergi ker?" owhh memang takde lah ye. tapi tak bermakna dorang tak bercakap. time dorang bercakap, masa lunch time tuh, sama2 gi canteen, then borak lah pasal ayam itik segala. masa tuh lah dorang dok tanya itu ini pasal aku. RESPECT!
 
 




this is such a good tips lah untuk aku skang nih. tinggalkan hp kat rumah kot hahahaha. kalau tak nak jugak check kan. masa kat sana, i was provided with formal emel untuk discuss. yahoo mail pon takleh access. google boleh lah untuk carik maklumat. tambah lagik masa tuh, usb port pon dorang disable tau. so, nak tak nak aku pon ikut jejak langkah Germans tuh jugak lah masa tuh.
 
lagik satu dorang memang communicate bahasa dorang lah. dorang emel pasal mesyuarat etc, mmg kot deutsch. tapi masa tuh aku boleh lah berbahasa deutsch ni. sket2 nak cakap menulis etc tuh ok lah. berkat ambik bahasa ketiga masa kat Uni dulu. tapi skang memang tak ingat dah pon. hahahaha. RUGI!

Hah, dorang pon ada jugak lah buat kenduri kendara kat office macam kita nih. kita biasa buta friday lah kan. pagi jumaat tuh buat lah aktivity kenduri. errr... pagi jumaat still lah waktu kerja kan. pengalaman aku dorang buat lepas kerja hari jumaat. so kat belakang plant tu adalah satu garden. Beer garden dorang panggil. so ada lah kalau nak berkenduri dorang buat kat situ after office. so masa nih jugak lah korang boleh nak berkepochi bagai kan. hahaha. sambil tonggang beer.
 
 
belum cerita pasal autobahn dorang. lebuhraya. yang takde speed limit tuh. negara pengeluar merce, beemer, VW, porce, hah apa lagik. so kuasa kereta mmg tak boleh nak limit kan. so memang sesuai lah.
 
 
bagi aku dorang tau, apa tanggungjawab dorang dan apa yang dorang patut buat. tu belum cerita lagik part tolong kita angkat beg masuk train kalau kita travel dengan luggage yang besar. SALUTE!
 
 
seriously malaysia belom mampu untuk buat waktu kerja yang fleksi macam tuh. seriously memang kita sangat jauh lagik dari mampu. attitude kita nih lain. kalau kuar lunch pon tak berdisiplin, hmmmm, tak perlu komen lah kan. waktu kerja kalau tak gossip mana boleh, tak productive nanti :P .
 
 
mungkin susah untuk contohi Germans ni. tapi tak salah kalau kita cuba kurangkan hal2 peribadi masa kerja. kerja manjang nak naik pangkat. manjang nak jadik boss. hmmm cuba kita muhasabah balik, layak kah kita? so aku tau lah kenapa aku tak naik2 pangkat dan masih di takuk lama, sebab aku tak layak :( . banyak nya mende tak berpaedah aku buat masa kerja. cakap itu ini, bersosial media. baca blog! aku awal2 dah dapat balasan atas dunia hah. semoga kuranglah di soal di sana hendaknya :(
 
 
jom kita muhasabah diri dan cuba jadi yang terbaik.  kan dah nak tahun baru nih. elok lah muhasabah kan. mungkin lama2 kita mampu jadi macam Germans tu kan. :)

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London