Catatan perjalanan di musim sejuk

Hi uols.
dah hujung2 tahun nih meh lah update sket kan.
sekarang memang dah tak dapat lah nak buat cerita sekerap yang mungkin. tapi kalau ada kesempatan memang akan buat jugak entri. selain tu kalau ada makanan yang nak di kongsi , pengalaman perjalanan yang nak dikongsi atau rujukan masa hadapan atau sebagainya lah kan.

tatau lah masi ada ke orang yang baca pon. tapi kalau entri catatan perjalanan memang kene buat. walaupon tak lngkap sangat ceritanya, ini boleh jugak jadik panduan untuk diri sendiri, mana lah tahu ada rezeki untuk kesitu lagik. atau, kadang2 kawan2 yang tau kita pernah ke sana, apabila dorang nak kesana, mesti dorang tanya itu ini. hmmmm maunya masa dorang tanya tuh dah lupa the exactly beberapa tempat etc kan. so letak jerlah kat sini.

alhamdulillah, ada lagi rezeki di penutup tahun 2014 ni untuk berkelana di bumi tuhan ini. rezeki itu datang pelbagai cara, ada yang memang diberi rezeki kemampuan untuk berkelana melihat keindahan alam dan gelagat manusia nya, ada yang menang peraduan, ada yang bekerja etc lah kan. apapun itu semua rezeki masing-masing.

untuk memenuhi salah satu syarat bergraduasi dalam perjuangan ni, alhamdulillah, paper aku di terima untuk satu international conference di London. owhhh kalau sebut pasal london ni, memang sejak aku berumur 9 10 tahun macam tuh lah aku dah bercita-cita nak ke sana. masa tu aku ingat lagi aku ada baca novel kanak2 kulit warna hijau, tajuk tak ingat. novel tu mencerita dengan jelas kisah budak nih gi london, so masa tu heathrow, wembley, trafalga square dan sebagainya memang dah diceritakan dengan baik dan terus aku simpan impian.

dah lepas 30 tahun baru ada rezeki rupanya. bukan tak pernah merancang, namun ada saja halangan nya kan. takper lah, kalau dah rezeki, akan ada jugak lah,
perjalanan kali ini pada musim sejuk, dah hampir nak masuk winter. disebabkan ada beberapa kawasan yang akan aku pergi tuh memang sangat sejuk, memang aku doa jangan lah sampai bersalji. perjalanan aku kali ni aku ni kalau sejuk2 ni memang kuranglah agresif nya. dah tu, cepat pulak malam, hmmm pendek lah masa perjalanan nya.
 
 
setelah buat itinerary, tgk bajet (hah yang ni penting), tgk jadual cuti (takleh cuti lama2 , banyak kerja nak kene siap sebelum februari) dan sebagainya, oklah aku rasa boleh lah nak melawat sekali beberapa tempat di sekitar nya. fuhhh kalau dah nama nak pergi sendiri, tempat yang tak pernah pergi pulak tu, kene lah buat homework lebih sikit kan.
 
aku punya travel memang yang bajet lah. takde nak duduk hotel mewah, shopping sakan. itu semua ikut kemampuan lah. kalau mampu alangkah beruntungnya. dah lama tak gi berjalan sendiri nih, owh last time ke korea pon memang lah jalan sendir, tapi sebab kebizian, aku takde buat study sebab boleh harapkan orang hehe. yang kebelakangan nih pon banyak yang ambik package jer. owh, tapi trip kali ni kene buat semua sendirik.
 
berbekal kan pengalaman bermusafir di bumi eropah beberapa tahun dulu, aku yakin aku boleh jer lah kali nih bermusafir senidrian. yang penting, kene buat homework lah sebelum pergi. memang travel aku kali nih, turun naik bas lah kerjanya. hotel tempat menginap pon hanya lah IBIS, IBIS budget dan yang sewaktu dengan nya sahaja. takde hotel mewah pon hahaha. eh ada satu, hilton heathrow, sebb flight balik pagi, so malas nak pikir rushing pepagi buta dengan dua 3beg berat,  so booking hilton yang memang kat terminal 4.
 
kalau korang sezaman dengan aku kan, mesti ingat tagline "road to Wembley" kan... hah, kat situ lah tempat aku menghabiskan masa memula travel harituh. lepas tuh sempat lah jugak ke paris. kata orang kalau dah sampai london tak sah kalau tak ke paris kan. itu nnt aku cerita kemudian. kemudian sempat jugak ke scotland - edinburgh dan glasgow. dan ke sekitar UK - Kent (Canterbury , Ashford), Manchester dan Liverpool. nak menjelajah semua tak dapat, dapat jejak kaki pon jadik lah kan.
 


perjalanan aku kali ni memang banyak bagi aku pengalaman pahit manis. masa yang dihabiskan hampir 3 minggu tuh memang tak cukup lah. sangat pack, ada jugak hari yang dihabiskan dalam perjalanan sahaja. ye lah bajet katanya, takdelah booking flight pon. main redah naik bas naik tren jer lah kan.
 
 
apapun, tetap ok lah, dapat jugak berkelana ke beberapa tempat yang memang nak sangat pergi. so lepas nih, kene simpan duit lah buat tour lagi. bila masanya tu tak tau lah kan. plan macam2 kemampuan kewangan jer yang terhad. hehe. kalau dok dendiam setahun dua cepat lah kot dapat berkenalana ke bumi eropah lagik. tapi tahun 2015 plak, macam plan dah dibuat. buat sendiri-sendiri tatau lah tercapai ke tidak, insya allah, kewangan mengizin kan dan ada rezeki sampai lah. :)
 
 
so nnt kesah perjalanan ke UK dan France di musim sejuk dalam entri seterusnya ya :)

Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London

aku dan lagu : MIMPI YANG SEMPURNA - peter pan