catatan perjalanan : hujung minggu di Kota Singa (II)

ok.. ok... jom sambung.... tak banyak pon citer kali nih.... sebab gi sekejapan jer kan... bleh gi lagi nih nampaknya... hehehehe..... kat bawah nih... aku share map untuk train route ...MRT dan jugak LRT .... actually korang bleh mintak kat kaunter tiket tuh jugak.....



kalau korang tengok tuh.... ada line merah (north line).... orange (circle line)...kuning.... hijau ( East west line) semua tuh kan... banyak lagik lah...let say korang nak kene gi ke tempat yang kene tukar dua tiga tren... api korang beli tiket sekali jer... kat mana2 interchange... korang tukar jer mana2 tren yang korang nak tuh....senang kan...



ok.. hari kedua tuh.. actually dah nak balik dah pon... kata pon gi singapore sebab nak gi universal studios kan.. hahahah... punya penat ke hapa ntah.. dah lewat dah bangun pagi tuh.... hahaha... padahal.. plan nak uor awal lah... JJCM... dan stop mana2 .... plan nak gi orchard road hahaha.... tapi terkubur jer lah hasrat tuh... dah bangun lambat.... cuma sempat gi JJCM dan jenjalan sekitar Geylang tuh jer lah....



aku rasa best gak dok kat Geylang nih... sebab senang nak makan... bukan apa... sini kat kawasan orang melayu... so... rasa nak pilih makan tuh senang lah... Dulu aku pernah gi Singapore... stay kat Orchard... adoiii... aku tatau nak pilih makan weii.. memang lah ada yang halal... tapi... ntah lah... i agak konpius lah... end up... masuk fast food jer lah... kapi kat Geylang nih... apa aku rasa nak makan... aku makan jer... hahaha

aku pernah tgk kat Channel 703 (AFC).. pasal DENDENG HOUSE nih... masa tuh.. sapa ker nama yang host rancangan tuh tah... rancangan dari Singapore lah... masa tengok tuh.. aku macam teringinnn sesangat nak try... skalik.. dah tengok ada depan mata.. sah sah lah aku try kan... hahahaha... orait jer lah rsa nya... macam daging burger pon yer gak.. hahaha..








kat singapore pun banyak durian... masa kitorang tengok tuh.. satu pack 2 dollar... dok lah tengok kat situ.. tunggu... sebab ramai orang dok beli... skalik.. maa nak beli tuh.. rupanya... 5 dollar... ok lah kan.. cantik jer isi nya... memang stop tuh nak beli... skalik... penjual cam ntah haper2 jer... aku pon tak paham.. kawan aku pon tak paham naper... so kitorang blah jer lah....


disebabkan kesuntukan masa... kitorang terus ambik tren ke Woodlands semula... sebab nak gi naik tren balik mesia kan (wahhh macam nunnn jauhhh nya Malaysia) ... bila sampai woodlands... kitorang ambik cab nak gi kat woodlands checkpoint tuh... skali... taxi driver kata... mana bleh naik tren kat situ... kene naik kat tanjung pagar.... ehh dia nih... arituh kitorang turun kat situ tau...


skalikkkkkk korang tau... sampai situ.. dah lah masa ngam ngan soi jer... punya carik nak gi kat check point tuh ..tak jumpa pintu... hishhh.. camner nih.... tanya pengawal kat situ bagai... skalikkkkkk... hahhhh.. memang yer... kalau nak naik tren.. nak balik mesia.. MEMANG KENE NAIK KAT TANJUNG PAGAR... hahahah.. padan muka kitorang... kalau dari mesia... lepas cop passport tuh... bleh jer lah kalau nak terus gi memana... takyah turun TANJONG PAGAR ...


apa nak buat kan...


akhirnya... kitorang decide naik bas jer lah... dah tuh.... tatau mana nak tuju... nak beli tiket bas express... lps imigresyen punya clearence.. terus jer lah ambik bas.. lepas tambak.. tukar bas.. gi larkin... then beli tiket bas balik KL.... masa tuh... aku pikir.. kalau gi JB Sentral pon sempat lagik ambik tren yang terlepas tuh... hahaha.. takper lah... naik jer lah bas... wooo lama dah tak naik bas kan...


apapun.. naik bas... save time... so kitorang sampai KL.. awal lah beberpa jam dari naik tren kan... apapun.. selamat lah sampai KL...







kali nih.. adalah perjalanan yang sangat jimat ... hahaha... mau tak nya... beriya tukar duit... beriya lah jugak kene tukar semula duit tuh... dah tuh... tak ngabiskan duit pon... walaupon duit nya berkali ganda mahal dari duit kita kan... (takat setahun dua lepas dok gi indon.. relaks lah duit dia murah... haha) ..


series aku tak beli paper pon... makan jer kot beriya... hahaha... ingat nak gak beli tshirt murah singapore tuh..nak buat souvernir bagik kat kengkawan... tapi... tak sempat kan... hahaha.... seb baik... kuor dari USS... ada HERSHEY'S .. so.. sempat lah rembat coklat... boleh lah bagik sana sini coklat tuh... kalau tak.. takde paper lah nak ngulur kat kengkawan... rasa macam takde lah banyak sgt beli coklat.. tapi... alhamdulillah... bleh jugak diagihkan kat ramai orang.. haha


owhh kat dalam USS tuh... adalah aku beli souvenir sket2.. kat kengkawan dah famili... dan aku sempat beli gak tshirt USS... bgila balik2 .. rasa.. macam... murah lah jugak tshirt USS compare to HRC.. nyesal tak beli lebih..since ada offer masa tuh... (dahh tutup citer lah kalau tak beli) ...




hajat aku nak beli semula tshirt HRC..ganti thsirt HRC Singapore aku yang kene rembat tuh.. tapi tak sempat... :(




hmm cenggitu jer lah kesah perjalanan singkat kali nih... insaAllah ada rezeki bleh pergi lagik... owh ya.. tahun nih aku takde plan nak gi memana pon... (untuk cop passport) .. susah sgt.. gi lah skali lagi spore... kali nih.. gi redah singapore plak.. takyah gi dah lah USS bagai tuh.. hahaha... tengok lah dua tiga bulan lagik... sapa mau ikut jommmmm...





Comments

Popular posts from this blog

end 2008 @ sri ayuthia

kata-kata hikmah penyejuk hati sendiri

Catatan Perjalanan: #UKtrip2017 #Europetrip2017 - London